2012-10-17

Har du smakat världens godaste chokladfondue?

Under ett antal år har vi provat chokladfondue från olika leverantörer här på Storegården. Ja, det är ett tufft arbete, men någon måste offra sig för våra kunders skull (!). 

De allra bästa chokladfondue sorterna kommer från Frankrike, enligt vårt tycke och den vi anser är den bästa av de bästa kommer från företaget Mazet de Montargis.
Mazets butik i Paris
Bild på ett fönster i Mazets butik i Paris
Finns det någonting godare och mysigare än att avsluta en höst middag med vänner än en skål färsk frukt och en varm, len chokladfondue att doppa frukten i? Knappast.



När vi får frågor om chokladfondue av kunder som kommer till butiken brukar de hör till två olika kategorier - (1) hur långt en glasburk fondue räcker och (2) om man kan värma upp chokladen igen.

Till dessa svarar jag:

1. En burk innehåller 300gr choklad, som motsvarar ungefär 4,5 vanliga chokladkakor. Det räcker till generösa portioner till 6 personer, men även om man bara är 4 personer så går det, enligt min erfarenhet, att göra slut på en hel burk i alla fall. 

Senast vi var fyra personer som delade på en burk hemma hos mig så satt en av gästerna (som ska inte namnges här, men du vet vem du är Herr G!) med ett sked och skrapade upp det sista ur glaset när frukten hade tagit slut (och du som sa att du inte var så glad i choklad, Herr G!)

2. Jag rekommenderar att du sätter tillbaka locket och ställer glasburken i kylskåpet om det finns choklad kvar. Hemma hos oss har vi värmt upp chokladen igen efter en veckas kylskåpslagring och den smakade precis lika god som när den var nyöppnad.

Smakerna som vi har valt att ta hem till butiken denna gång är:

Chocolat Lait Caramel Salé = Mjölkchoklad m. salt-karamel (min favorit!)
Chocolat Lait Caramel = Mjöljchoklad m. karamel
NoirAmer = Mörkchoklad
Ivoire = vitchoklad (min favorit när jag har förätit mig på mjölkchoklad m. salt-karamel)

Priset är 195:-/st (som jag tycker är prisvärt med tanke på att en glasburk fondue innehåller lika mycket choklad som ungefär 4,5 vanliga chokladkakor).

Vi har även tagit hem chokladkakor i samma smaker som ovan + mörkchoklad med apelsin, som är makens favorit. 

Slut på chokladupplysningen för idag!

Hälsningar,



5 kommentarer:

Pernilla sa...

Vad du frestar!! Inte bra för vikten detta. Ser fram emot besök i butiken på lördag. Kramar

Pernilla sa...

Sarah! Har du något tips på mysigt cafe i näreheten av din härliga affär? Gärna som är öppet innan du öppnar. Kramar

Sarah sa...

Hej Pernilla!
Bokcaféet i Od är en av Sveriges mysigaste caféer. De har följande öppettider så här års:
Torsdagar – Lördagar 13 – 17
Söndagar 11 – 17
Alltså öppnar de innan oss på söndagar. Övriga dagar gäller kl.13.

Pernilla sa...

Inget annat cafe i närheten? Vill fika innan;-)

Sarah sa...

Tyvärr Pernilla...med en befolkning på ungefär 300 personer blir det inte så mycket underlag för mer än ett café.
Lite längre fram vet jag att Gäsene Mejeri kommer att öppna ett nytt café (i anslutning till gårdsbutiken). Har inte sett det hela ännu då man håller på med byggandet, men tror att det kommer att vara jättefint. Dock vet jag inte heller vilka öppettider det blir. Kanske måndag till fredag, men vet vet.
//Sarah