2012-06-07

Dags att sylta

Jag ÄLSKAR rabarber.

Igår plockade vi rabarber och tänkte göra både paj och sylt.


Sedan upptäckte jag att receptet för rabarber och ingefära sylt som jag hade blivit jättesugen på krävde att frukten skulle kombineras med sockret och övernatta i kylskåpet. Jag brukar inte vara bra på att laga mat i flera steg, med väntetid emellan.

Paj bakades och åts upp (gissa vem som åt mest?!) igår.

Sylten, ja, det fick bli syltkokning klockan 7 imorse. Hade inte hunnit senare under dagen annars. Det var en världs först för mig kan jag säga. Kände mig som en riktigt farmer´s wife.

Fick tillfälle att testa nya syltkoknings-hjälpmedlet som vi har köpt hem till butiken, nämligen stortratten (har ingen aning vad man ska kalla den egentligen, men stortratten låter väl fint). Den fick definitivt tummen upp. Man bara ställer den i halsen på burken innan man häller i sylten och då slipper man få en massa spill på burken. Enkelt och genialiskt!


Ytterligare en sak vi har tagit hem som underlättar mycket är burkar med lock i två delar. När man har fyllt burken lägger man bara på den platta hatten. Sedan drar man på ringen, när burken har kallnat. Då bränner man inte fingrarna! Fiffigt, eller hur?!


Sist, men inte minst har vi också tagit hem riktiga sylt termometrar. Då VET man om sylten är klar, eller inte, utan att behöver hålla på att testa på en tallrik - typ tusen gånger (och bränner fingrarna på köpet...brukar jag lyckats göra). Nu räckte det med en enda test, när termometern visade ca. 105 grader.


Och hur smakade mästerverket då?

Det vet jag faktiskt inte. Smaken var OK när det var varmt (när smaklökarna var helt mätta och inte kände av så mycket därför att näsan hade vistats över kastrullen medan jag hade rört om), men jag har inte testat sedan sylten har kallnat, med hela smaksinnet i funktion.

Tänkte kanske prova till en liten ostbricka i helgen.

Tror jag kan hålla mig till dess.

Ska du koka sylt nu när alla härliga, svenska frukter börjar mogna? 

Har du en favorit?

Sköt om dig.
Kram,



Inga kommentarer: