2012-03-09

Belgiska hundar

På en av mina favoritbloggar, Belgian Pearls, kan du läsa massor om den belgiska konstnären, Thierry Poncelet, som är "pappa" till bland annat de älskade hundkuddar som brukar befolka Storegården Country Living (kan man verkligen säga att hundar "befolkar"? Tror inte det...med du vet vad jag menar :))

Poncelet hundar i soffan på Storegården - för läääänge sedan
Poncelet hundar i soffan på Storegården - för ett tag sedan
För ungefär tusen år sedan (känns det som) var maken - som är en riktig hundälskare - på väg att inhandla en original tavla målad av Thierry Poncelet. Minns inte varför inte blev av just då, men sedan dess har hans konstverk verkligen stuckit iväg uppåt i pris, så jag misstänker att det Larssonska slottet får förbli utan originalmålningar med hundhuvuden på.
Bild: thierryponcelet.com

På senaste tiden dock har jag tagit hem några kopior på Thierry Poncelets tavlor, som är tryckta på fina pannåer, med handgjorda ramar. Än så länge har samtliga exemplar åkte hem till nya hussar och mattar som inte bor på Storegården, men jag har några funderingar när det gäller vår matsal framöver, där både väggpanel och porträtt skulle sitta fint. Vi får se.
Bild: thierryponcelet.com


Att Thierry Poncelets motiv (som original målningar, kuddar eller andra kopior) skänker glädje och väcker uppskattning hos många råder det ingen tvivel om i alla fall. Hemma hos oss har vi en mopskudde och en mastiffkudde i kökssoffan - som en nickning till våra egna, riktiga hundar av samma raser - och jag blir lika glad varje gång jag ser dem (det gäller även våra riktiga hundar också - så klart).
Pic
Bild: thierryponcelet.com
Nu ska jag gosa med mina fyrbenta vänner.
Önskar dig en fin fredagskväll.

3 kommentarer:

Mys och hemtrevnad sa...

ja de tavlorna är lite orginella....ha en go helg...kramis semlan

House of Eden Interiör sa...

Love them!!
Trevlig helg i solskenet önskas.
//Christopher

Sarah James Larsson sa...

Kul att ni gillar Semlan & Christopher.
Hoppas ni också avnjuter en fin helg.
Och snart kommer värmen har jag hört från mina vänner i England (och vi brukar få deras väder, eller hur).
Kram.