2012-02-19

Living next door to Tolkien

...ja, Sagan om Ringen Tolkien. Där bodde vi i Oxford, granne med hans gamla bostad. Tydligen var både Tolkien och C.S.Lewis stammisar på värdshuset där hotellet vi bodde på numera ligger. Inget höjdare hotell för övrigt (visst är det svårt att hitta bra hotell när man besöker en stad för första gången?), men väldigt vacker utvändigt, som flertalet byggnader i centrala Oxford. 

hotellet


Merton Street Examination School - utsikten från vårt hotell
Tillbaka till Oxford nu (där jag var tidigare i veckan för att lära mig fler måleri-tekniker hos Annie Sloan - se gårdagens inlägg för mer om det).

Om du ska dit så kan jag varmt rekommendera några ställen:

1. Ducker & Son - mästerskomakare. Självfallet handlar man brogues i Oxford modell här. Servicenivån är verkligen imponerande - och självklar. Visst öppnar någon dörren för dig när du lämnar butiken.


Och så samlar man detaljer om varje kunds skor/fötter i pärmar som går låååångt tillbaka:



 Maken är väldigt nöjd med sina nya, handgjorda skor.

Två matställen utmärkte sig - både med lite smart/relaxed stil och god/intressant mat.

Quod Brasseri (som också har en mer formell restaurang, men det hoppade vi):

Quod Brasseri - inne och ute (rolig konst på väggarna)
Och Jamie´s Italian (ja - DEN Jamie):


Vi blev glatt överaskade att maten verkligen var bra på Jamie Oliver´s. Vi var nästan inställda på att det skulle vara lite överreklamerat - men lyckligtvis så hade vi fel. Tydligen går det väldigt bra för Herr Oliver då personalen berättade att restaurangen är smockfullt varje dag- med allt rätt om man utgår ifrån matens kvalité, tycker jag.

Mushroom fritti med aioli var min förrätt - som alla andra hjälpte mig att äta upp då det bestämdes att min förrätt var godast.

Glada gäster från Alboga på Jamie´s Italian
napkin - Jamie Oliver vet hur man marknadsför sig snyggt
cool inredning
Toaletterna var nästan coolast, men tyvärr kunde jag inte ta någon bild. Det var kö. Kunde ha missuppfattas kanske:) Jag är feg.

Att vara i Oxford är lite som att hamna i en fantasivärld. Plugg står högst upp på agendan tillsammans med historia. Ja, man känner onekligen historiens vingslag överallt.

hallen i Bodleian biblioteket - vilket tak!
PS. Man använde denna hall i Harry Potter filmen - då blev det omvandlat till sjukhus
matsalen + fönster - New College
ovan - fler platser där Harry Potter spelades in, men NEJ vi gick INTE på
Harry Potter Tour, utan filmerna använde Oxford som kuliss i många scener 
Uppskattade också att det inte känns överdrivet kommersiellt i Oxford - trots det att det kryllar med turister som oss. Hur det nu kan gå ihop, men det gör det faktiskt.

Sist men inte minst så hade VÅREN kommit till Oxford. 



Så det finns hopp - Våren kommer väl även hit till oss inom kort. Vad jag längtar.

Har du varit i Oxford någon gång? Hur uppfattade du staden? 

Själv ser jag fram emot att få åker dit igen någon dag.

NattiNatti.

1 kommentar:

House of Eden Interiör sa...

Tur att andra reser, så att man kan vidga sina vyer lite via andras reseupplevelser. Lyckliga Dig!
Ha en bra vecka!
//Christopher