2011-12-06

Downton Abbeys kök är hem till...

...vår favorit degskål.

bild: BBC
Det finns 2st på bilden från Downton Abbeys kök ovan, som du ser.


I mina tidigaste matlagningsminnen står denna degskål i mitten. Kan jag har varit fem år gammal? Jag och min syster stod (tror vi stod på knä på varsin stol för att vara mer exakt) mittemot varandra och rörde kaksmet i samma degskål på mormors köksbord. Vi var så koncentrerade på den ansvarsfulla uppgiften (stränga instruktioner från mormor) att vi helt glömde att bråka med varandra. Skålen minns jag som jätte-, jättestor då vi både fick plats att röra med varsin träslev.

Det var spännande att hjälpa till i köket hos mormor.

Denna skål har blivit en riktigt ikon i Storbritannien - och mediakändis på kuppen.

Hugh på River Cottage använder dem
även stjärnkocken Michel Roux
Nigella Lawson brukar vispa i dessa
Irländska Rachel Allen 
de är även med på sitcoms - här Eastenders (ovan)
och The Hairy Bikers använder dem precis jämt
Alla bilder från tv-kanalen BBC.

Sista avsnittet av Downton Abbey på DVD såg jag igår. Nu har jag abstinens. Tydligen kommer det en Julspecial (därav cliffhangern i slutet av sista avsnittet - hela Storbritannien kommer att sitta bänkad framför TVn den dagen misstänker jag), men den kommer nog inte till Sverige till Julen (eller?) och DVD:n släpps inte på Amazon.co.uk förrän den 27:e januari. 

vad jag längtar...
Synd att det har blivit så sent. Känner för att baka nu när jag har tänkt så mycket på degskålar. 

Nattinatti.

2 kommentarer:

Emmas vita drömmar ♥ sa...

Åh, vad roligt! Jag har också barndomsminnen till en exakt likadan degskål! För mig betyder den nybakta bullar. :)
När mina föräldrar flyttade för ett litet tag sedan och delade upp det bohag de inte fick med sig, var det en självklarhet att denna skål skulle få flytta hem till mig. Nu står den i mitt kök och jag blir glad varje gång jag ser den.

/Emma

Sarah James Larsson sa...

Vilken fin berättelse Emma. Visst är det intressant hur vissa "saker" - ibland de mest otippade - verkligen betyder så mycket.
Ha en fin sommar.
//Sarah