2011-10-02

Hos tomten

Missade du Konstnatten på Falbygden i helgen? För oss började det bra - och avslutades i med en oförglömlig upplevelse.

Först åkte vi ner till Dan i sin mysiga sjöbod här i Alboga och fortsatte sedan till Grolanda, och utställningen/träffen, "Prästens Porslin", som min favorit präst, Karin Sterzel hade skapat.

Till vänster: på konstjakt hos Dan
Till höger: resevännerna och maken möter Karin
Därefter var det dags för en snabbvisit på Källarkrogen Mönethorp (som serverade konstnattsrätt) - ett första besök för min del och en mycket positiv kulinarisk upplevelse...ser fram emot att återvända framöver för att prova deras restaurangmeny.

Och sedan vidare i dimman (dimma pga av vädret, inte vinet förresten) mot Falköping där vi hittade den ringlande bilkön till Tomtens Kalkbrott. Efter kafferep på åkern/parkeringen...


...knallade vi ner mot kalkbrottet. Marshallarna lyste vägen, men allting utanför ljuset var halvdold i dimman. Därför fick man inte tjuvkika på hur allting hängde på kalkbrottets väggarna på vägen dit, utan utställningen öppnade sig bit för bit ju närmare man kom. Här och var anade man dimmkantade vattenpölar som också reflekterade flammorna från de många eldkorgarna man hade ställt på strategiska platser längst vägen. Vilken dramaturgi. Lite Sagan-om-Ringen-mystik över det hela.

Och utställningen då? Bara ett ord: världsklass.
Gigantiska konstverk - den till höger var säkert 7-8 meter hög
(dessa tavlor ligger inte intill varandra i verklighet utan det är jag
 som har lagt upp dem så här...valde mina favoriter)
Panorama över kalkbrottsväggarna och
reflektioner i vattenpölarna -
tyvärr hade jag bara den lilla bloggkameran med mig,
så bilderna är hopplösa, men kanske kan du ana
vilken häftig upplevelse det blev.
Ett fåtal konstverk i mindre skala fanns - men med utstrålning
i gigantiska proportioner.
Vilken fantastisk ansikte.
Grattis Falköping!
Och tack för en oförglömlig kväll.

Inga kommentarer: