2011-08-26

Mirakelfärgen har kommit

I onsdagskväll kom den, vår nya färg: Annie Sloans Chalk Paint. Och nu sitter burkarna i butiken, i ett gammalt skåp som jag har självklart målat om med Chalk Paint.

21st olika färger har vi tagit hem + klarvax + antikvax
Ria och hennes man Roel, vems familj representerar Annie Sloan Chalk Paint i Europa, körde premiärleveransen hela vägen hit från sin bas i Holland. Det var så underbart att få träffa Ria och Roel - och gissa om det har pratats om färg det senaste dygnet. Ria är också en superproffs på att måla möbler, så jag fick massor av praktiska tips; en riktig Master Class.
Jag och Ria - efter en liten "träningspass" då vi kånkande in all färg tillsammans med Roel och Nina  
Vi har också tagit hem några handmålade färgkartor, som man kan låna hem om man inte kan bestämma sig om färgerna här i butiken.
Klicka på färgkartan för att få fram en större bild
Storegården blir den första skandinaviska importören av Annie Sloans Chalk Paint, som betyder att det blir en ny bekantskap för oss alla. Därför kommer vi att lägga ut information om färgen på en egen sida här på bloggen. Vill du läsa mer om vem Annie Sloan är hittar du också information om henne på fliken "CHALK PAINT".

Annie Sloans Chalk Paint håller just nu att ta USA med storm och är en av de stora snackisarna på alla heminredningsbloggarna där. På chalk paint fliken kommer jag att lägga ut några "FÖRE" och "EFTER" bilder från USA. Jag bara ÄLSKAR före- och efter bilder!


Så, hur kommer det sig att jag har blivit så tagen av Annie Sloan Chalk Paint? Det finns en massa produktfakta om denna färg, men tre saker tycker jag gör den oöverträfflig:


1.  Man kan måla på i stort sätt alla ytor (förutom de allra glattaste) utan förarbete, som betyder att man slipper både tidsödande och entusiasm-dämpande slipning samt den annars nödvändiga flytten av möbeln ner till källaren eller ut till garaget för att arbetet brukar orsakar så mycket damm/smuts.


2.  Färgen (som är vattenbaserad och därmed nästan luktfri) torkar och är övermålningsbar på bara 30 minuter, vilket betyder att man kan måla flera lager på kort tid. Inspirationen hinner inte slockna i väntan på att färgen ska torka alltså.


3. Chalk paint har en matt yta, som kan polleras och/eller vaxas med mjukt vax för att ge en mattaktig lyster. Ytan likar då den på målade möbler från t ex 1700-talet.



Recensionerna jag hade läst från USA trodde jag var överdrivna, men det som alla skriver stämmer helt och hållet. Jag har själv testat färgen på möbler och även på ett golv och den fungerar så otroligt bra. Det är verkligen som en dröm att kunna sätta igång med målningen, utan att behöva hålla på med en massa förarbete och den torkar så fort så man hinner göra färdigt ett projekt på en förmiddag.

Det här bordet var mitt första projekt.
Bordet var lackad trä innan - men jag slapp slipa av lacken och det var bara att måla på.
Först målade jag hela bordet med färgen Old White
30 minuter senare, när den vita var torr målade jag ett lager mörkgrå färg (Graphite) och när den hade torkat lade jag på ett tunt lager mjuk vax som jag lätt torka (ungefär 30 minuter igen) innan jag gick loss med sandpapper för att skapa några slitna ytor på bordet.
Här har jag slipat bort lite av den gråa färgen för att låta delar av den vita färgen, som ligger under, komma fram
När jag var nöjd med patineringen tog jag en trasa och putsade upp hela bordet.
Det färdiga bordet
Det går också bra att byta arbetsordningen och slipa med sandpapper innan vaxning. Jag har gjort så med andra projekt och det går bra på både sätt.

Bordet är klar för bruk här, men det är toppen om man inte utsätter det den nymålade möbeln för för mycket "våld" första dagen. Vaxet blir tåligare när det har fått härda ett dygn.

Det här var första gången jag använde Annie Sloan Chalk paint och jag hade inte bråttom, men jag började runt 9-tiden och bordet var färdigt innan klockan 12. Helt underbart!

Nu känner jag att jag börjar bli lite målningstokig. Färgen fick jag hem för 3 veckor och jag har redan hunnit med ett bord, ett golv, ett skrivbord, ett skåp, en fotoram, en skylt, två stycken klädhängare och en väggdekoration. Allt detta har jag åstadkommit med bara 4st burkar färg och det finns fortfarande färg kvar i tre av burkarna...som räcker till en massa fler projekt.

Nu känner jag hur jag granskar möblerna här hemma hela tiden. Skulle kunna förvandla någonting här och nu....det blir klart på ett par timmar ju:).   

17 kommentarer:

Connie sa...

Härligt!!!HÄR skall målas! Tittar förbi inom kort! Har ett par nätters arbete att avverka bara!

Sarah James Larsson sa...

Visst är det hääääärligt!! Vi får se om jag har hunnit måla om allt till dess. Jag har blivit målningsgalen.
Ha en underbar helg.
Kram.

Lisa-Maja sa...

Oj, detta låter intressant!!!!
Jag målar mycket och det är långa och tråkiga torktider, det kanske kan vara något för mig!? Ska hålla utkik efter informationen...
Härlig blogg Du har förresten!

Hälsningar lisamaja

Familjen R sa...

Hej, säljer ni möjligtvis denna underbara färg via internet. Måste bara få tag på den, har länge gått och gruvat mig för hur jag ska orka slipa och måla mitt blocketfyndade vitrinskåp. Hade varit kanon att få tag på denna färg.
Mvh/ Malin

Sarah James Larsson sa...

Hej Lisa-Maja! Vilken fin blogg du har. Jag förstår att du är duktig på att måla och gilla projekt. Tror absolut att Annie Sloan Chalk Paint kommer att passa dig helt perfekt. Du kommer att hinna göra dubbelt så många projekt med den - bl a torkar det så himla fort och så slipper du håller på med en massa förarbete...på med färgen bara. Det blir intressant att se vad du tycker om du provar nångon gång. Önskar dig en underbar helg.

Sarah James Larsson sa...

Hej Malin! Visst blir man sugen på att komma igång!! I princip kan vi skicka hem färgen redan idag, men vi ska kolla två saker först: 1. hur burkarna ska packas (inte roligt med färg över hela postbilen) 2. Fraktkostnaden. Så fort vi har svar på dessa frågor kommer vi att sälja färgen via vår (blivande) webbutik. Jag säger till här på bloggen så fort vi börjar.
Kram//S.

Marias Hörna - Njut av livet ♥ sa...

Webbutik låter ju kul....:) Har skickat ett litet mail till dig idag. Kram Maria

underbarahem sa...

Låter verkligen intressant, har aldrig gillat att målat. Men så mycket som jag har målat i sommar , har jag aldrig gjort... så jag har ändrat mig...

Kram Birgitta

Familjen R sa...

Hej igen!
Ohh va bra, hoppas det kommer gå fint att frakta den... ska hålla utkik på bloggen!

Anonym sa...

Låter underbart med denna färg, går det och måla på fanerade möbler typ malmbyrå ifrån ikea?
Mvh
Anette

Sarah James Larsson sa...

Hej Anette!
Ja, det gör det absolut. Det är bara att måla på. Visst är det underbart!
//Sarah

matgiken sa...

Åh, det här verkar ju för bra för att vara sant! Har kollat före- och efterbilder en lång stund nu och blir tokigt målarsugen. Hur mycket får man betala för färg + vax?

Sarah James Larsson sa...

Hej Matgiken! (kul namn:))
Det var precis så jag reagerade när jag först läste om färgen, speciellt när det var på bloggar i USA..."TV-SHOP"/typ, tänkte jag. Sedan var jag tvungen att testa själv och det är ingen TV-SHOP grej allas, utan färgen är egentligen väldigt enkel och fungerar väldigt bra. Och om du tror att du är målningsugen nu ska du se hur det blir när du väl har kommit igång! Man får lust att måla allt!! Själv känner jag mig nästan frustrerad att jag får åka iväg till mässorna därför att jag vill vara hemma och måla om 2st skåp + en byrå som jag har här på kontoret (cream eller linnefärgade ska de vara!).
Nu svarar jag på din fråga (och slutar berätta om alla projekt jag vill ägna mig åt)...1 liter färg kostar 299:- och en burk wax kostar 99:-
Kanske vi ses??
Kram,
Sarah

matgiken sa...

Det är stor risk att vi ses i helgen! En vit och en duck egg lär få följa med mig hem. Smider redan planer! ;-)

Sarah James Larsson sa...

Hej igen Matgiken! Vad roligt!! Idag har vi också sålt en burk Emperors Silk till en vän/kund, så jag får snart se hur resultatet blir (hon har lovat att skicka en bild) och nu ska du ta Duck Egg Blue, så om jag får tigga till mig en blid av dig också får jag "smyg-börja" med min favoritfärger genom andras arbete. Och allt medan jag springer på mässorna. Det kallar jag för Storegården-effektivitet! Att låta våra vänner slita:) Perfekt. Nu MÅSTE du komma till helgen alltså. Vi ses. Kram.

Néa Grändhuset sa...

Himmel och pannkaka vad bra det låter...vore något för mig. Nästa gång jag kommer ut till din butik skall jag köpa. Så fint bordet blev och så ser det vackert litet ut. Och att slippa slipa.....ha det gott / Néa

Sarah James Larsson sa...

Då har så rätt Néa - det är underbart att slippa slipa!
Kram.