2011-08-18

Färdigt

Jag har målat om det fulaste golvet i butiken. Äntligen. Har i flera år våndats över hur jag skulle tackla detta gulnat, blank lackat, och allmänt fula golv utan att kunna fatta beslut. Att slipa det hade skitit ner hela huset ju, så tiden gick.

Sedan fanns den bara där - mirakelfärgen (hemligt än så länge, men det kommer mer info inom kort...lovar), som fastnar på i stort sätt allt, utan en massa förberedelse (dvs. massor av skrapande och slipande) och som har en härlig, matt finish. Den torkar på ungefär 30 minuter dessutom (jag ljuger inte - sa att det var en mirakel) så det går att måla omgång nr.2 bara en liten stund efter att man har målat färdigt omgång nr.1. Visserligen kommer lacken därefter och den måste få ta sin lilla tid att härdas, men golvet blev klart måndag-onsdag.

Så här ser/såg det ut:

...trumvirvel tack....

Före:

Efter:
Tapetbocken avslöjar nästa steget - lite hjälp från Fru Colefax och Herr Fowler på väggarna blir det så småningom
Möblerat såg rummet ut så här idag:

 
dekoration på väggen över sängen
 Det engelska porslinet från Burleigh, som jag skrev om tidigare här på bloggen, har nu packats upp.
När ni väl hade fram kameran passade vi på att ta fler bilder på nyheter och nyleveranser.
Lavendelspray till kudden - så sover man sött
Flytande marseilletvål (gjord på huvudsakligen olivolja) som vi importerar direkt från en  liten, familjägd fabrik utanför Marseilles
Mer fransk tvål - godis
Doftljus
Oj. Titta på klockan! 
Måste sluta nu.
Sov så gott. 

11 kommentarer:

Marias Hörna - Njut av livet sa...

WOW...mirakelfärg. Detta skulle vi verkligen behöva till vårt allrum...usch inte slipa. Vi kommer nog bort till er under helgen, dels för att lämna klockan och kika runt lite, Och då måste ju golvet inspekteras. Men miraklet verkar hemligt..? Hum inte bra. Önskar dig en go helg tills dess. Kramar Maria

ägarinnan talar sa...

Den färgen skulle jag verkligen behöva. Väntar med spänning på att få reda på vad du hittat.kram Bitte

Familjen R sa...

Spännande att höra vad detta kan va för mirakelfärg....väntar att höra!!

Sarah James Larsson sa...

Då synd vi snart Maria. Ha en härlig helg du med. Kram.

Sarah James Larsson sa...

Bitte - du kommer att älska den. Jag får hem nästa vecka hoppas jag. Kram på dig.

Sarah James Larsson sa...

Familjen R - watch this space:) Tror, som sagt att det kommer redan nästa vecka. Då berättar jag allt. Kram.

underbarahem sa...

Golvet blev jätte snyggt, är nyfiken vad det är för färg, min son skall måla sitt trägolv i den nyansen... Väntar på info.

Kram Birgitta

Sarah James Larsson sa...

Hej Birgitta! Tror jag får färgen nästa vecka. Jag berättar mer här på bloggen. Ha en fin helg. Kram.

Connie sa...

Vill ha NU! :-) Hoppas du beställt många burkar. Verkar vara fler än jag som vill ha! :-D

Sarah James Larsson sa...

Connie: jag lovar att lägga undan 100st burkar till dig:)

Connie sa...

Hihi, 100 st är att ta i...men några liter iaf...till att börja med! Har några på jobbet som blev intresserade när jag pratade om färgen! :-)

Kommer upp inom en vecka el.två och inhandlar färgen! Ohhh, nu börjar det klia i målartarmen!!