2011-07-27

Ge mig en italienare

Igår var vi på Läcköslott och såg på opera föreställning - som inleddes med middag på restaurang Fataburen.
Den vackra ingången till slottet och en perfekt sommarkväll
Middagen var hur bra som helst. Vi har ätit på Fataburen ett antal gånger tidigare och precis som tidigare var middagen helt underbar. Fisken kommer från det lokala rökeriet på Spiken, grönsakerna från den härliga slottsträdgården (se tidigare inlägg om trädgården på Läckö här). Allting komponeras, lagas och serveras med stort kunnande och med en rustik stil, som lämpar sig så bra i slottsmiljön.
ingången till Fataburen - genom borggården
En del av matsalen
Hej
Gillar denna "finial" som står i en av fönstervalvarna. Just denna form förekommer på många olika platser på slottet. Det är en sorts "corporate finial" kan man säga.
Igår fick jag bland annat smaka på en Amarone dessertvin. Det var nytt för mig. Otroligt gott tillsammans med en efterrätt där körsbär, glass och choklad var huvudaktörer. En riktig höjdare. Överhuvudtaget verkar de ha en mycket intressant vinkällare.
Desservinet - en god italienare
Det syns en väl använd vinkyl på bordet. Liknar den vi säljer i butiken.
Det är väldigt fiffigt med middag på slottet före operaföreställningen då operasalen är själva borggården.
Från middagsbordet ser man sin sittplats ute - nästan. Krypavstånd alltså.
Borggården och scenen strax innan publikinsläpp
Kvällens operaföreställningen var en opera av den engelska kompositören Benjamin Britten, men översätt till svenska. Jag har tidigare lyssnat och uppskattat musik komponerad av Benjamin Britten, dock aldrig någon opera.
Allting var så himla bra - orkestern, sångarna, omgivningen. Det var bekvämt och behagligt. Vi hade superbra platser på första raden.
MEN
Jag föredrar italienska och franska opera helt enkelt. Ge mig en stor, känslodrypande aria och jag är nöjd.
Vi åkte hem redan vid pausen.
Det var en härlig afton i vilket fall som helst - funkar bra med en halvopera som avslutning till en god middag.

Har du lämnat teatern tidigt någon gång?

Inga kommentarer: