2011-06-23

Picknicktips

När vi hade besök av självaste Picknickmästaren, Michael Krantz i förra veckan, passade jag på att fråga om hans tre bästa picknicktips.


Innan många av oss kastar oss kollektivt ut i det fria imorgon, känns det angeläget att dela med mig av dessa, så här kommer dem...

Michaels bästa picknicktips
”Köp eller samla ihop ordentliga tallrikar, glas och muggar. Det finns inget värre än att sitta med
en tunn engångspapperstallrik som viker sig så man får en sallad i knäet. Sen kan man välja om man vill
ta med porslin eller skaffa i rejäl plast. Varför inte blanda färger och former?”

”Kyl maten! Smart och billigast är att frysa en vatten i en (tät) glassbytta eller burk. Den packar man
ner i en kylväska, då håller sig maten sval. När vattnet smälter kan man använda det till att diska i
eller tvätta av smutsiga fingrar.”

”Ta med något att sitta på. Det finns picknickfiltar med plastad baksida, som gör att man inte blir
fuktig om det skulle vara lite blött i gräset. Själv har jag en gigantisk picknickfilt, ett överkast till
en dubbelsäng. Där få man plats med massa kompisar och picknickmat.”

Glöm inte…
”Plocka undan efter er. Glöm inte ta med tomma soppåsar, sortera och ta reda på skräpet,
återvinn det som går. Det kommer förmodligen andra efter er som vill njuta av samma plats.

Ibland är det bra med ett tak
- bild från en regnig (finns det någon annan sort förresten?) midsommar för ett antal år sedan
det blev en nästan-picknik
och nästan under bar himmel
Glad midsommar!

2 kommentarer:

underbarahem sa...

Det skall jag berätta för L, han skrattar när jag tar med mig vinglas till utflykten. Jag gillar nämligen inte att dricka vin ur plast eller dricksglas... är jag knäpp eller.

Kram Birgitta

Sarah James Larsson sa...

Håller med dig helt om plastglas. Det smakar aldrig lika gott ur platsglas.
Kram.