2011-04-15

Hönakvällen på Storegården

Igår var det Honakväll hos oss och när alla de 18 personerna som hade lyckats snärja en av de åtråvärda deltagarplatserna (som jag nämnde tidigare tog samtliga platser slut på ungefär 32 timmar!) hade bänkat sig ute i trädgården (tack vädergudarna!) klev Teresia Andersson fram och presenterade sig - kvällens hönsguru - och sina kollegor, en vacker hona av rasen Kinda, med två av sina kycklingar.

Idéen med vår träff var att lära oss mer om hur det är att hålla höns hemma; som en hobby alltså...en ganska  egoistisk idé från min sida får jag erkänna då jag har själv en dröm om att ha hönor, men jag ruvar (ha, ha!) också på en massa frågor och funderingar som jag vill ha svar på innan jag bestämmer mig. Frågorna blir bara fler och fler dessutom, varje gång jag tänker, "nu så".

Att samla ett gäng likasinniga, med uppdrag att ställa så många olika frågor som möjligt kring hönshållning, under två timmar, då räknade jag med att få svar på precis alla funderingar om hönor jag någonsin kan få. Och förhoppningsvis skulle det bli på samma sätt för alla andra som var med. Så alla vinner. Fiffigt va?!

Kvällens stjärnor - en fin höna av rasen Kinda med två av sina kycklingar  (en svart-vit tupp och en brun höna)

Teresia presenterar sig själv och sina befjädrade kollegor



Teresia visar hur man håller i en höna så att den känner sig lugn

Och till fika blev det äggröra på hemmabakade tekakor såklart (och citronmarängpaj - också en mycket äggig kreation - som efterrätt)
Fika och ännu fler frågor
Frågor, frågor, frågor...
Det omöjligt att sammanfattar allt som avhandlades under kvällen här på bloggen, men Teresia gav fem tips till dig som funderar på att skaffa sig hönor:

1. Först ska man tänka ut vad man har för önskemål/målsättning för sina hönor - vill man främst ha ägg (eller mycket ägg)? Vill man främst ha sällskapliga hönor? Vill man främst ha hönor som är vackra att se på? etc.

2. När man har valt ras ska man bygga eller ordna boende till hönorna, anpassat till rasen. T ex så vill vissa raser ha det varmare än andra, vissa är mer flygbenägna än andra och behöver ha begränsningar för det, osv.

3. Kolla med kommunen i fall om det finns särskilda bestämmelser för hönshållning där du bor. Man bör även kolla med jordbruksverket ang. eventuella bestämmelser när det gäller utformningen av byggnader, deras placering, m.m.

4. Kontakter är viktiga. Dels ska man ha någon man kan få hjälp av för att hålla ett öga på dina höns om du behöver åka bort men ett nätverk av andra som är hönskunniga är också jättebra för att få råd och tips på vad man ska göra vid sjukdom exempelvis då veterinärer brukar inte vara så inriktade på hobby höns.

5. Besök gärna utställningar för att få inspiration och skapa kontakter bland "hönsfolket". De som man träffar där är oftast väldigt hjälpsamma och mån om att nybörjare ska komma med i gänget, hitta hönsrasen som passar dem så bra som möjligt och trivas med sitt liv som hönshållare. Det är en härlig gemenskap hönsintresserade emellan.

Under vår hönakväll var det också en del namn som dök upp - en hemsida för självhushållning, rasföreningen för lanthöns och en bok. Jag lovade att skriva upp detaljerna här så att alla kunde leta upp dem på egen hand. (klicka på rubrikerna för att ta sig till hemsidorna):

Svenska Lanthönsklubben - hemsida
alternativ.nu - ett forum för självhushållning där man hittar många trådar om hönor som rekommenderas av Teresia.

Boken som rekommenderades heter kort och gott, Höns.
Författare: Karin Neuschütz, Kristina Odén och Tore Hagman

Vill du höra mer?
I så fall kan du lyssna på Sveriges Radio Sjuhärad, klockan 10.30, på Skärtorsdag. Då kommer jag, Teresia och en överaskningsgäst att vara med i sändningen en stund. Tror det kan bli ett ganska roligt inslag.

Tack alla som kom på hönakvällen och tack för alla er frågor. Jag tror inte jag kommer på fler...för tillfället:)

Till sist min favorit bild från tisdags. Vad hönor är vackra.

Inga kommentarer: