2011-03-15

Temakväll: att ha höns hemma

klicka på bilden för att få fram en större version
Länge har jag gått och fungerat över att ha höns hemma. Det verkar väldigt trevligt - vackra fåglar i trädgården (och det mysiga kackladet), egna, goda ägg (och då vet man också vad hönan har ätit och därmed exakt vad som har matat ägget), eget hönsgösel för att göra komposten bra, ja, finns det några nackdelar egentligen?

Och jag är inte ensam. Tydligen är hönshållning hemma högsta mode i både England och USA och från alla träffar man får när man googlar "höns hemma" gäller samma sak även här i Sverige.

Så varför har jag inte tagit steget?

Svaret är att jag är osäker på hur det kommer att bli i verkligheten. Och sedan fylls huvudet med en massa frågor - vilken sort ska man välja? Vad behöver de som bostad och inredning till bostaden? Hur ofta ska hönshuset städas och hur? Vad behöver de för mat? Hur skyddas de för kallt väder? Hur ser man om de blivit sjuka (eller olyckliga)? Och hur hanterar man olika sjukdomar? Hur skydda man mot räven? Det blir bara fler och fler frågor.

Som sagt så vet jag att jag inte är ensam i mina funderingar och därför har vi bestämt oss för att låta frågorna få en alldeles egen temakväll den 14:e april. Priset är 150:- och det ingår en mumsig fika i caféet.

Hoppas du vill vara med.

Anmälan till: sarah@storegardencountryliving.com eller SMS till: 070-969 7202.

PS. Vill även tipsa om en väldigt underhållande blogg jag har hittat som handlar om just hönor kackel.blogspot.com

4 kommentarer:

Familjen R sa...

åhh..varför måste Alboga ligga så långt från Sälen där jag bor. Hade väldigt gärna velat gått och hört allt "kacklande" om höns. ;) Vi går i funderingarna på att skaffa några vi me.
Tack för en bra blogg/Malin

Sarah James Larsson sa...

Hej Malin! Får medge att det är lite långt att åka för en temakväll!! Jag har för avsikt att sammanfatta kvällen här på bloggen så att man kan "vara med" ändå - so watch this space.
Sköt om dig - och lycka till med hönsen (frågan om värme i hönshuset blir väldigt aktuell i Sälen kan jag tänka mig...se - det blir bara fler och fler frågor när man börjar fundera på höns!)

Bland Mossa och tegelsten sa...

Men du, vad mysigt! Vilken bra och fin idé:) Jag har också alltid velat ha hönor fritt springande här hemma...kan dock inte nu då min hund troligen hade .... upp dom:/ Men ngn gång i livet ska jag ha det! Hoppas det går bra för dig Sarah=)
Ha en underbar dag...
Kramar Therese

Sarah James Larsson sa...

Visst är det ett mysigt tema! Kul att du också gillar det. Jag kommer att skriva lite om kvällen här på bloggen, så att man kan vara med även när man inte var med (om du förstår vad jag menar).
Ha det så skönt i solen!