2011-01-20

Nya stövlar - efter 11 år

Ilse Jacobsen. En rikgit duktig designer - om det nu gäller kläder, skor eller hennes gummistövlar (som har blivit ikoner över hela världen).

Jag har valt att köpa hem hennes boots därför att jag ger dem 5 stjärnor av 5 möjliga, baserat på egen erfarenhet. Jag har haft mina Ilse Jacobsen stövlar i 11 år nämligen. Köpte dem på en butik (nu nerlagt) i Jönköping. Damen som drev butiken berättade att de var från en alldeles ny, dansk designer som hon trodde jättemycket på. Så rätt hon hade.

Den svarta stöveln med snörning, längst fram i bilden kommer till butiken inom kort
Bild: Ilse Jacobsen
Dessa boots har varit med om MYCKET på 11 år. I och med att de har ett speciellt foder så är de varma på vinter och svala på sommaren. Det betyder att de är användbara hela året. Att det finns svikt i sulan gör att man kan ha dem mer som gympadojor än stövlor. Jag har bl a klättrat på klippor, åkt båt, tvåttat bilen och gått på fest in mina.
Uppklädda gummistövlar - fast inga har lika snygga stövlar på sig som våra på detta kalas.
Bild: Country Living (det var inte denna fest som jag var på alltså - tyvärr)
Mina Ilse-stövlar har också varit modeller. De stod under sommarmånaderna 2005 (tror jag det var) i ett skyltfönster som vi hade på Storgatan i Herrljunga. När jag tog hem dem hade texten på skafftet blekts bort av solen. Annars var de lika pigga som alltid.
Vårt skyltfönster i Herrljunga, april 2005, som jag fick låna av underbara Margareta Bjurbom (hon hyrde kontor där, men behövde inget fönster). Stövlarna står under bänken till vänster om datum-stämpeln.
Så varför kasserar jag dem nu kan man undra. De är helt gångbara fortfarande, men har blivit pinsamma. Den vänstra stöveln piper när man går nämligen. Pipandet har blivit allt högre de senaste veckorna och är nu såpass hogt att folk tittar efter ljudet (från min fot) när jag är i stan. Annars så. På landet kan jag fortfarande ha dem. Förmodligen i 11 år till. Det är bara hunden som störs när vi promenerar på landet. Han är inte särskilt kinkig.
Närmast kameran, de nya stövlarna. Längst bak de gamla (med bortblekt text)
Gamla till vänster. Nya till höger.
Det kommer ännu mer Ilse Jacobsen längre fram under våren. Jag har också beställt kläder från hennes vårkollektion - klänningar, cardigans och en otroligt tuff, kort jacket i mocka. Bara älskar allting.

Jag säger till när det levereras.

Ha en fortsatt härlig eftermiddag!

6 kommentarer:

Trädgårdsgatan 6 sa...

Hej Sarah å tack för god lunch idag, den hade Ni gjort riktigt bra! Tittar in för att berömma din blogg å din underbara affär, länkade till båda från min blogg idag, hoppas det går bra!

Kram / Maria SUndberg Holm

Trädgårdsgatan 6 sa...

Hej Sarah!

Tittar in för att berömma goda lunchen som jag åt hos Er idag, bra jobbat, potatis- och purjolökssoppan var jättegod!
Vill också passa på att berömma din blogg och din underbara butik, länkade till båda från min blogg idag hoppas det är okej.

Kram / Maria Sundberg Holm

Sarah James Larsson sa...

Hej Maria! Så underbart att få höra att allting var din belåtenhet:) Ska genast kolla din blogg. Ha en underbar helg. Kram.

Bland Mossa och tegelsten sa...

Hej Sarah!
Så fin blogg! Följer dig på Facebook... Javisst är dom underbara dessa Ilse J!
Hehehe...blev lite full i skratt när jag läste att dom pep...har ett par andra stövlar som piper...lite jobbigt;)
Jag har ett par svarta Ilse...och jag älskar dom! Funderar på att kanske unna mig ett par i en annan färg också....:)
Ha en fin dag...välkommen in till mig!
Therese

Sarah James Larsson sa...

Therese! Jag älskar din blogg! En fråga bara - hur lämnar man kommentarer där? Hittade ingen "kommentar-flik". Älskar din hund! Det är visst en dogue de bordeaux? Vi har en italiensk mastiff. Lite samma typ (stora, smarta, underbara) - det var valet och kvalet mellan den en Cane och en Dogue. Canen "vann" bara för att vi lärde känna en uppfödare som också blev vän. Storegården Kuriosa då! Hur fin är inte den butiken. Undrar om jag kan ta ledigt någon dag och åka dit. Det vill jag, verkligen. Och så har vi samma smak i stövlar:) Härligt att få "träffa" dig Therese. Ha en underbar helg. Vi hörs.

Bland Mossa och tegelsten sa...

Heej :)
Detta svar..inlägg från dig har jag missat...
Tack, vad roligt att du tycker om min blogg!! Kommentarsfliken finns efter "Upplagd av Bland mossa.....osv, efter det och klockslag finns det. Testa att gå över med musen o se om "handen" kommer fram :) Har hört av flera som sagt att det inte går att kommentera...men testa som sagt med musen. Det ska gå...annars snälla meddela mig!
Åh, ni har en Cane Corso...vi har en bekant som har en kille. Finns även en uppfödare här i mina trakter. =)
Kuriosan ja, den är rolig!
Skoj om du vill ta dig dit...säg till mig så kan vi säga hej!
Hoppas du får en fin helg!
Kramar Therese