2011-01-25

HJÄLP!!!!

Någon som är kunnig på "fixa-fläcken" fronten?

Nu är jag tillbaka från min senaste inköpsresa (Paris - hittade så mycket fina kläder till hösten) och håller på att packa upp väskan. Så upptäcker jag att det har hänt en tråkig olycka med mina FAVORIT STÖVLAR!!! Shampoo har läckt ut på ena stöveln = stor, ful, fläck på skaftet. Stövlarna är gjorda av lite grövre skinn - ungefär som Mulberry alltid använder till en del av sina handväskor. 
Fläcken - grrrrrrrr......
Vad gör jag? Jag behöver din hjälp! Snälla, svara så fort du kan, om du ha någon tips.


Kram,
Sarah

PS. Varför är det alltid just FAVORIT-SAKEN som råkar ut för tråkigheter, inte de där oälskade fula saker som man ändå hade tänkt slänga??

10 kommentarer:

Carina Borg sa...

Hej,såg ditt rop på hjälp,jag har väl ingne mirakelkur men jag tror att det går att "lindra" fläcken genom att skölja med vatten och sen olja eller fetta in stövlarna ,alltså hela stöveln,båda då så det blir likadant på båda då oljan/fettet gör dem något mörkare i färgen,kanske till nån hjälp??

Marias Hörna - Njut av livet sa...

O nej...aj då. Kolla med skomakaren kanske.Annars kan sadel rengöring fungera. (gammal hästägare som jag är) Hum...kolla detta. Lycka till från Maria

Sarah James Larsson sa...

Tack Carina o Maria!
Carina - jag har sköljt och sköljt. Det är nog väldigt mycket shampoo so har fastnat där. Det blir inte bättre.
Maria - visst. Sadelrengöring kanske hjälper. Egentligen lite samma spår som Carina, det där med infettning.
Jag får kanske låta det torkar lit einnan jag går loss igen.

Familjen Andersson sa...

Ja, lädertvål och svamp, ta mycket lödder och massera på ordentligt. Fläcken kommer förmodligen inte att försvinna helt, men som någon sa innan, du kan olja in hela stövlarna sen så tror jag inte det syns så mycket.

Men den KAN försvinna helt.. med lite tur. Schampo är ju också tvål.

Familjen Andersson sa...

Och nej, låt det inte torka, på med lädertvålen direkt! Knacka på i närmsta stall =)

Sanna sa...

Hej Sarah! Va tråkigt med dina skor. Jag har ett medel som heter rå brunsåpa som jag köpt från Hönö, de enda stället i Sverige som gör detta medel. Du kan gå in på www.byggkemi.se och läsa om såpan. Om du känner att du vill testa detta så kan du skiva svar på detta, så tar jag med mig lite när jag kommer till butiken nästa gång. Ha en fin dag...

Anonym sa...

Sarah! Jag är helt övertygad att du får bort fläcken med galltvål!!!!Det tar verkligen ALLT! Promise! Kolla på hemsidan! www.galltval.com/ Martina

Sarah James Larsson sa...

Hej Sanna! Hej Martina! Brunsåpa och Galltvål - kan det vara ungefär samma produkt? Både låter "bruna" eller hur? Det jag är oroligast för är att lädret blir alldeles för slät där jag skrubba med tvål och sånt. Så himla irriterande! Tack era tips i alla fall. Jag ska inköpa brun- och / eller gallsåpa och skrubba lite till.
Sköt om er. Kram.

Anonym sa...

Nej,
"Oxgallan gör att GALLTVÅL är så effektiv på olja och feta fläckar eftersom gallan är naturens eget sätt att bryta ner fett. Läderprodukter som skor, möbler, sadlar, halsband mm mm rengör du med GALLTVÅL. Lädret blir rent och behåller sin mjukhet tack vare palmoljan och kokosoljan som finns i tvålen." Utrag från hemsidan och jag sjävl har testat!!! Martina

Sarah James Larsson sa...

Martina - jättekul att träffa dig igår. Galltvål låter onekligen som mirakelmedel. Det blir ett inköp där på måndag. Tack igen för tipset! Kram.