2011-01-11

Är jag färgblind?

Jag läser mycket om kommande trender. Tidigare ville jag följa mode därför att där modet åker följer inredning strax därefter.

Idag säljer vi kläder på Storgården. Då blir det extra viktigt att hänga med. Visserligen säljer vi inte första kollektionerna från de stora modehusen, men jag vill vara säker på att det som jag tar hem avspeglar det aktuella modeläget, även om vi inte följer trenderna helt slaviskt.

Är man intresserad av mode finns det gott om uppslag för att hålla sig ajour. Idéerna får man som inköpare genom visningarna och mässorna så klart, men jag brukar alltid kolla i de stora kollektionstidningarna som exvis. Vogue för att stämma av att jag har träffat rätt. Passar "min" kollektion för Storegården in med trenderna jag ser i Vogue?

Men en sak verkligen slår mig i år är hur många moderedaktioner verkar ha sammanfattat kollektionerna för vår-sommar 2011 på ett annat sätt än just hur kollektionerna har sett ut. Ta franska Vogue Collections 2011 till exemple. I inledningen skrivs en hel massa om hur våren och sommaren domineras av färg. Visserligen får vit en omnämning, men inte ett ord om nyanserna som jag uppfattar har dominerat många av de största kollektionerna, där det är mest grått, svart, "nude", & beige/natur/rost som visas mest, med inslag av färg, antigen starka, eller mer pastelaktiga.

Döm själv...(alla bilder från Vogue Collections 2011. Klicka på bilderna för att få fram i större format. Och ursäkta den tvivelaktiga kvalítén på en del bilder - jag klämde inte ihop scannern tillräckligt hårt och sidorna gled omkring - tidningen är så himla tjock ju)...



med inslag av stark färg (älskar det orangea)
 

 




med inslag av pastelrosa
 


 
mycket blått - men med mycket svart, vit och beige
 
Är jag färgblind, eller fanns det en påtaglig avsaknad av färg (förutom de jag nämnde) i de föregående bilderna?

 Men jag förnekar inte att man såg mycket färg (med stora bokstäver FARG) från en hel del designers t ex
 
LV tar lila till den kinesiska muren, hihi.
very cheeky & uptempo, eller hur?
Är det jag som är färgblind, eller kan det vara så att redaktörerna hellre pratar (skriver) om färg och lägger därför all fokus där? I så fall är det moderedaktörerna som har blivit svart/vit/nude/beige/natur-blinda. 

Vad tycker du? Har du koll på modetrenderna för vår-sommar 2011?

2 kommentarer:

ägarinnan talar sa...

Nej ingen koll. Jag gör som jag brukar. Köper det jag tycker om och det jag trivs i. Då mår jag bäst.

Marias Hörna sa...

Hej du
Tyvärr har jag dålig koll. Men om jag förstått det hela rätt så skall det vara just MYCKET färg. Både inredningsmässigt och i klädkollektionerna :)