2010-12-08

Julklapp till mig själv

Jag har hittat en fantastisk bok som jag tror jag ska beställa till mig själv som Julklapp i år. Boken heter Wise Women och författaren/fotografen är Joyce Tenneson.

Igår kväll bläddrade jag genom några av sidorna i boken på Amazon.co.uk. Försökte läsa en av de korta texterna högt för min man, men det gick inte. Började med gråt i halsen varje gång jag försökte. Varför är jag så blodig för sådana här saker? Jag menar - jag känner inte kvinnorna i bilderna, men ändå blir jag så berörd direkt. Ett mysterium. Fast o andra sidan tror jag inte att jag är ensam om fenomenet. Var på en föreläsning med fotografier, text och musik i Alboga för några år sedan. Jag satt och lippade hela tiden i princip. Försökte inte visa detta då jag trodde att andra skulle tycka att jag var tramsig, men när vi var på väg ut såg jag att det vara många andra som också såg rödgråtna ut.

Här kommer några utdrag ur boken. Alla bilder och texter har "copyright" så du får lova att inte sprida dem vidare utan att vara noga med att uppge fotografens namn som källa. Och hon heter Joyce Tenneson, som sagt:

Alla bilder från boken Wise Women av Joyce Tenneson
Skulle så gärna vilja göra en liknande bok själv. En som handlar om starka kvinnor i Sverige. Nån dag kanske.

Från det ena till det andra - skulle också hälsa från butiken (vår butik alltså) att vi har extra öppet kl.12-19 nu på torsdag den 9:e december. Fredag, lördag och söndag blir som vanligt (fre 12-17, lör 12-16, sön 12-16). Och nu har vi fått upp farten på julklappsinslagingen (det tar alltid ett antal dagar innan man kommer igång ordentligt) - så nu jäkla så går det undan här i kassan!!

Sköt om dig.

2 kommentarer:

Annicka sa...

Tack för boktips! Det här berör mig också och visst vore det spännande om du kunde skriva en bok om Starka Svenska kvinnor. Många kvinnor blir tyvärr tvingade att bli starka, dom "insjuknar i styrka" som det kallas, för att de människor som dom omges av eller inte omges av driver dom att genomföra saker själva. Det som är sorgligt är att dom väljer själva att leva i det men inte för att dom själva egentligen vill. Tack o lov ändå för att dessa kvinnor finns och har funnits, för det är mycket dom har att dela med sig av i både erfarenhet o klokhet även om dom samtidigt fått lida o kämpa mer än många andra. Kvinnor med större värdighet får man leta efter.

Sarah James Larsson sa...

Det var väldigt kloka ord Annicka. Och tänk att kunna förmedla detta med bilder, som jag tycker att fotografen här har gjort. Otroligt.