2010-11-14

Veckans Margaret (vecka 45)

Det är väl vecka 45 i ungefär 5 timmar till, eller hur. Så med andan i halsen kommer jag sladdande in här i sista stunden med ett modereportage för vecka 45, från klädkammaren här på Storegården.

Vi har fått ännu mer nyheter. Klänningar från England (lite Miss Marple stuk - väldigt rätt just nu), massor av nya halsdukar och scarfar från Ireland, samt toppar, tunikor och klänningar från Danmark (Lise Sandahl). Det är de sist nämnda som vår superduktig, supermodell Margaret valde att ta på sig och sin lärlig/assistent Harriet denna vecka.

Det började lovande. Margaret kastade en blick på de nya kollektionerna och blixtsnabbt så visste hon vad som gällde.

- Höstigt, ledigt, mysigt och bekvämt - med en touche elegans! Utropade hon. Så här före Jul vill man bara trappa ner en aning. Samla energin liksom. Alla högtidsdagar, med lika höga förväntingar på modeprestationer, har man framför sig. Nu gäller det att samla kraften. Vara casual, utan avkall på skönhet.

Det var Margaret som insisterade på det där kursiva typsnittet på ordet touche. Inte jag. Bara så du vet.

Längst fram i bilden: Margaret bär en midi-klänning i svart från Lise Sandahl (699:-) samt en varm, mjuk halsduk i en ylle-angora-cashmere blandning med fina pärldetaljer (se bilden längst upp till höger) från England (249:-) Längre bak i bilden (figuren längst till vänster i den stora bilden) ser du lärligen Harriet. Till henne har Margaret valt en ledig bomullsblus/tunika i gammalrosa från Lise Sandahl (499:-) och som kontrast ett brett mockabälte i grått (699:-) och en scarf, också den i grått, med vit spets på kanterna (380.-) från Lise Sandahl. 
Sedan gjorde jag ett tabbe med nedanstående bild. Det var nämligen så att Margaret ville att Nina skulle fota denna vecka därför att jag har varit för slö under de senaste fotograferingarna, tydligen. Istället har jag fått stryka kläder, klä på och av och springa upp och nere på Margarets kommando. Nu råkade jag, olyckligtvis, hamna mitt i en av slut bilderna. Margaret och Harriet skulle göra en serier bilder där den ena eller den andra av dem står lite mer i fokus.

På bilden till höger ser du mitt ansikte - med ett byfåne leende - enligt supermodellen Margaret
Margaret, superproffs som hon är, såg misstaget direkt när bilderna bearbetades för att presenteras här.

- Byfåne leende! Så osofistikerat. Var hennes omdöme. Vi får ta om alltihop.

Till slut lyckades jag förhandla om hennes krav. Orkade inte ta om allting en gång till. Det är skitjobbigt ju. Istället fick jag lova att ringa in mitt "byfåne leende" på bilden här, för allmän åskådning. Och så lovade jag att bättre mig till nästa vecka...som kommer strax. Om bara 5 timmar faktist.

Vi ses vecka 46 då (dvs. inom kort!)

Inga kommentarer: