2010-11-08

Margaret fattas men här får du en massa annat (Köpenhamn, snabba bilar samt massor av gäster på vår lagerrensning/rea)

Margarets bilder har suttit i min kamera i flera dagar. Nu är det "nästa vecka" och lite sent att visa veckans Margaret för vecka 44. Jag satsar på att publicera bilder på Margaret denna vecka fram mot onsdag-torsdag o så hoppar vi vecka 44. Vad tycks? Bra idé? Jag låtsas att du nickar "ja"

...Snälla, berätta inte för Margaret att jag missade vecka 44. Hon blir säkert heltokig på mig.

Och varför missade jag bilderna då? Därför att jag är tidsoptimist. Jag rymde med familjen till Köpenhamn i några dagar under höstlovet och hann aldrig så långt på "att-göra" listan när vi kom hem igen för att hinna blogga. I am so evil!

För att sammanfatta min förra-veckan kan man säga att åt oss runt Köpenhamn. Tur att det fanns ett gym på hotellet, annars hade vi förmodligen inte fått plats i bilen hem.

På tal om mat vill jag tipsa om en mycket bra restaurang/bistro i Köpenhamn som jag gärna besöker igen - Madklubben.

Miljön är ganska typiskt danskt-brasseri (avskalat) men man har ändå lyckats få det rätt så bekvämt och mysigt samtidigt. Tycker annars att danskt-brasseri-looken kan vara lite väl kallt och avskalat (och förutsägbart - oops! sa jag det??).

Maten på Madklubben serveras enkelt och rustikt (brödlimpa & smör på en sliten skärbräda i trä med tillhörande brödkniv, bestik i ett glas på bordet, m.m.) men framför allt är det ärligt mat som verkligen SMAKAR. Gillar verkligen ställen som denna som hittar på mycket roligt (smak kombinationer - uppläggning) utan att det känns det minsta pretentiöst eller tillgjort. Min teori är att de som driver bistrot har självförtroende nog att hoppa över onödiga krusiduller och leverera smak. Det ligger massor av talang bakom ett sådant här upplägg där man inte gömmer sig bakom en massa lull.
Till vänster: krossadpotatis (dvs. potatis, med skalet kvar, som har grovmosats med massor av smör) Till höger:  lamm  (med underbart god karamelliserad yta) som serverades med bl a rödbetor och björnbär - vilken smakkombination!!
Med detta vill jag inte säga att inte jag kan uppskatta fina-fina restauranger som Noma (fullbokad tyvärr), som jag tror är ungefär som Swedish Taste eller Basement i Göteborg - fast ännu mer avancerat har jag förstått, men ibland känns alla dessa fancy ställen bara too fancy.

Hinner du inte till Madklubben den närmaste tiden kan du ta en sväng till Borås istället. Där hittar du ett underbart mysigt ställe i Villastaden som heter just Restaurang Villastaden. Madklubben påminner ganska mycket om RV nämligen. Jag gillar RV starkt. Underbar mat och fantastiskt duktig (och super trevlig-proffsig) personal. Obs! Förboka! Det har alltid varit fullbokat när vi har försökt komma samma kväll som vi ringer (så roligt att det går bra för RV).

På vägen hem från Köpenhamn stannade vi till hos vännerna på Königsegg i Ängelholm. Jag har aldrig besökt deras fabrik förut. Det var verkligen spännande.

Förutom att bygga nya bilar i fabriken har man också en avdelning där man servar bilar. Där stod bl a en bil som...vad ska man säga för att inte låta negativ??...som har en ganska slående färg.
Kan man kalla det för 50-tals turkos?
När jag frågade lite försiktigt om färgvalet fick jag veta att bilen tillhör en man som har denna färg på alla sina bilar, som en sorts privat "corporate colour". Ja ja. Chaque´un a son gout. 

Bilen är tydligen världsberömd (i alla fall i Storbritannien) sedan juli i år då dess ägare fick bilen "clamped" (vet inte vad det heter på svenska!) utanför sin butik i London. Butiken heter Harrods förresten. Ja, han äger Harrods. Och han äger en turkosblå Königsegg. Men tydligen så äger han inte parkeringsplatsen han hade valt utanför Harrods.

Du kan läsa en artikel om händelsen som publicerades i The Daily Telgraph här.

Bild: The Daily Telegraph. Två stycken turkosblåa bilar. Clamped. Längst fram Königseggen och bakom den en  Lamborghini. Undrar om det var den turkosblåa färgen eller parkeringen som störde p-vakten mest. Ok. Hade jag fått välja mellan en turkosblå Königsegg och ingen Königsegg alls är det klart att jag skulle välja den blåa bilen - med glädje. 
Från vecka 44 vill jag nu vrida tillbaka klockan ännu ett steg till vecka 43. Minns du vår lagerrensning/rea? Minns du att jag var lite fundersam om någon skulle komma??

Det hade jag inte behövd göra.

Det var bilar parkerade ända fram till grannarnas hus både till öster

Bild: Jenny Bohlin - tack Bollan!!
och väster

och det var trångt med alla gäster i maskinhallen

Bilder: Jenny Bohlin
Köbildning redan efter 3 minuter. Jag och Nina ser lite sammanbitna ut i kassan. Konstigt. Jag minns att vi bl a ledde lite allsång medan vi tog hand om alla inköp. Inte på denna bild tydligen. 
Bild: Jenny Bohlin
Mer trängsel. Inte fasan ser jag och Nina glada ut här heller. Vad är detta?
Och vissa kom finklädda (lägg märke till "Storegården - best friend" rosetten!)

Bild: Sarah
En av våra bästisar visar upp sin gula rosette. Puss på dig! Kul att någon såg glad ut på bild i alla fall. 
Återigen vill jag tacka alla som gjorde vår lagerrensning till en stor succé. Det är så lyxigt att kunna röra sig, även inne i de mörka hörnen på lagret, nu när alla våra "bra-att-ha" saker från våra första 6 åren har fått nya hem.

Imorgon kommer det Julvaror kl.7.00. Det blir Jul, Jul, Jul som gäller hos oss framöver. Måste lägga mig så jag hinner uppe i tid för att ta emot lastbilen.

Godnattpuss.

Inga kommentarer: