2010-11-24

Degskålar på TV

Egentligen hinner jag inte titta på TV så mycket. I synnerhet hinner jag inte se på program på bestämda tider. Därför är det så bra med nätet. Brit som jag är tittar jag gärna på engelska TV program som jag letar upp på internet sent på natten. Det är härligt attt titta på typiska, hurtiga program från engelska dagtids-TV långt efter midnatt.

Nyligen upptäckte jag en mysig serie från BBC som heter The Great British Bake Off. Det är en blandning av Master Chef och Miss Marple. Ett gäng duktiga hemmabagare väljs ut och tävlar varje vecka. Vid finalen är det bara 3st kockar kvar.

Bild: BBC
Man bakar i en jättestor tält (marquee) som flyttas varje vecka till olika platser i England.Och tältet då. Det är inte vilken tält som helst utan den är utrustad med jättefin köksinredning och snygga verktyg.

Köket
Bild: BBC
Det som är så roligt är att jag hela tiden känner igen verktygen från vår butik - porslin, våg, handdukar, burkar, underlägg och annat, men det som alltid står på främsta plats är den klassika, engelska degskålen som vi säljer på Storegården. Samma degskål minns jag att mormor bakade i när jag var liten och växte upp i en liten by i norra England. Skålen hade hon fått från sin mamma. Skålen var så stor (tyckte jag då) att jag och min syster kunde röra smet samtidigt från varsin sida köksbordet. Och just denna skål står nu i min systers kök där den används flitigt. Därför kändes det så naturligt att ha dessa degskål i min butik i Sverige. De är så fina, tycker jag. Känns som om man alltid bakar bättre när man använder dem. Fast i ärlighetens namn så används de jag har hemma oftare till sallad än deg :). O den mindre modellen är superfin till Julgröt.

Se skålen längst ner i bilden i mitten. Här med finalisterna i serien.
Bild: BBC
Skålarna: stor 195:- mellan 149:- mindre 129:- minst 69:-
PS. En av domarna heter Mary Berry. Hon har varit känd som Mary Queen of Cakes i många, många år och har författat många kok- och bakböcker. Ibland använder vi hennes recept till bakverk i vårt café. För att komma till hennes recept (på engelska) för Victoria Sponge (klassisk sockerkaka med sylt och grädde) kan du klicka här (receptsida från BBC).

Mary Berry - Mary Queen of Cakes
Bild: BBC

4 kommentarer:

House of Eden Interiör sa...

Hello Sarah!
Här sitter jag och sörplar glögg - går igenom dagens bloggar, måste hinna med ett besök på Storegården innan julen är över....hummm, kanske lite adventskaffe på söndag, vi får se.
Vill bara säga att ett kök är inte ett kök om det inte finns några items from The mason Cash. Så är det bara - löve the skåls.
Må - tills vi ses.
//Christopher

Sarah James Larsson sa...

Du med Christopher.

Strandkullen sa...

önskar mig en sådan skål...ser så mysigt ut att baka i en sådan..kramis semlan

Sarah James Larsson sa...

Du får snacka med Jultomten Semlan!