2010-05-06

Tidningsreportage

Hej igen.

Jag har fått frågor om matreportaget som jag skickade ut som nyhetsbrev igår. Så, här kommer det jag skrev i brevet, tillsammans med lanken där du hittar reportaget...

Häromdagen publicerades en jättefin artikel om olika matställen i Sverige i en tidning som heter Magasin Mer. Där ingick även vårt café. Så roligt!
 
Magasin Mer har bland annat vunnit pris som Sveriges bästa kundtidning flera år i rad, är mycket exklusiv och ges ut till 70.000 st kunder på Sparbanken (de som har speciella Mer-konton). Men efter lite övetalning fick vi lov att skicka en kopia på artikeln till dig. Så här kommer den.
 
Av de tio sidorna handlar alltså två stycken om Storegården och vårt café. Vi står för fika, kl.15.00 på sidor 7 och 8.
 
De härliga grabbarna som skrev och tog bilder är:
Text: LARS COLLIN
Foto: MAURO RONGIONE
För Swedbankens tidning: MAGASIN MER
 
Du kommer till artikel genom att klicka på denna länk: http://www.scribd.com/full/30932255?access_key=key-6bwltllb0hihxiaq8jb
 
Dagen då journalisten och fotografen anlände till Alboga med tåg (via Herrljunga såklart - inte många tåg som stannar i Alboga inte) var det flera meter snö utanför. Det var en måndag (eller tisdag) och caféet egentligen var stängd och mitt i allt detta fick vi försöka skapa Vår-känsla då tidningen skulle publiceras i april. Vi bjöd grannar & vänner på fika (Bitte, Anna-Lena, Yrja, Per-Olof och Sven-Åke ska ha en stor tack) så att det skulle se ut som om caféet var öppet och Nina och Elin jobbade hårt med att baka kakor med vår-känsla (bland annat en kaka med rosa glasyr som syns så väl på en bild) så att vi kunde leverera Vårstämning mitt i vinter. Den som tyvärr inte lydde sitt eget råd var just JAG. Om du tittar på bilden där jag förekommer så ser du att jag har både halsduk och blöta boots på mig. Men, men, jag se förbaskad glad ut på kortet i alla fall.
 
Att journalister och fotografer från Stockholm har hört rykte om att vi är duktiga här och tar sig hela vägen ut till Alboga bara för att skriva om lille Storegården känns ganska otroligt. Det är vi väldigt, väldigt glada och tacksamma för. Samtidigt gör det oss ännu mer taggade att göra ännu bättre ifrån oss framöver.
 
Det kommer mera.
 
Jag vågar lova det. 

2 kommentarer:

Galtholmen sa...

Hej Sarah,
Kul med fik-reportage! Hoppas jag får tid framöver att titta in hos dig. Alldeles för mycket att göra just nu:-) Bra föreläsning av Annika förresten. Väldigt intressant o inspirerande. Tack för det!
Kan du tipsa mig om var jag hittar en sådan griffeltavla som du har utanför butiken, med öppettider. Har sökt runt lite men inte hittat något.

Kram/
Ulrika

Sarah James Larsson sa...

Tack Ulrika. Jag hittade ingen bra griffeltavla. Den vi har gjorde jag själv. Den behöver fixas till lite (vintern var stygg) och så behöver jag en till utanför caféet. Man ska bara hinna med alla dessa småjobb, eller hur. Ha en bra dag. Vi ses.