2010-04-09

Man ska aldrig ge sig

För ungefär 6 år sedan besökte jag mässan i Paris för första gången. Det var en mycket mäktig upplevelse. Så mycket att se, göra, välja och så lite tid att hinna med allting.

 En av de kanske enklaste men snyggaste dekorationssakerna jag har någonsin sett såg jag på den mässan - en speciell vit vas. Leverantör som sålde vasen hade inte så mycket annat som föll mig i smaken och deras inköpsminimum var 50.000:- så jag bestämde mig att vänta tills nästa mässa för att titta närmare på "min" vas och diskutera möjlighet att köpa den, när jag kanske hade lite mer tid på mig (och övertalningsförmåga att undvika den där inköpsminimum).

Du gissar säkert vad som har hänt sedan dess - jag har ALDRIG sett någon liknande vas igen. Och tror mig, jag har letat.

Så en vacker dag när jag var på mässan i Paris i februari och för längesedan lagt ner alla förhoppningar om att få hitta en vas, där stod den, mitt framför mig. Fast det är inte riktigt sant, för inte riktigt så här såg "min" vas ut, men den bygger på samma princip, och denna vas är också fin.

Tror du att jag väntade denna gång?

Ja, du gissade rätt.

Idag står vasen på disken i min butik och jag är så nöjd.


Önskar dig en härlig helg!

3 kommentarer:

House of Eden Interiör sa...

Hello Sarah!
Har alltid älskat den typen av tulpanvas, härstammar fån den tiden då tulpanen var få förunnad och kostade vad en ny bil kostar i dag - såklart de skulle exponeras vackert. Så typiskt fransk, överdådig och helt underbar.
Måste nog komma en sväng.....
Best whishes from
Christopher

Åsa sa...

Hej vännen!

Tänk att ibland är det så, och sedan kan det t.o.m. bli mycket bättre, vilken härlig och annorlunda vas du hittat!
Den pryder verkligen sin plats på disken.
Hoppas allt är gott med dig,
och att ni har mycket sol och värme.
Här i norr har vi äntligen vår, med många plusgrader och det behövs med all denna snö vi har.
Många kramar från mig.
Åsa

Sarah James Larsson sa...

Hej Christopher! Visst är den fin. Jag har sett en "riktig" (som också går i blå-vit) på en utställning på Läcköslott. Där redovisade man utförligt om tulpanlökarnas höga värde. Det fanns till och med en börs för just tulpanlökshandel. Otroligt intressant. Kul att du hälsade på här förresten. Vi ses. Kram.

Och hej på dig Åsa!Hoppas allt är väl med dig också. Det där du skrev om sol och värme stämmer inte riktigt in på hur vi har det i Herrljunga kommun just nu. Men det regnar inte. Och snön har nog gjort sitt för i år i alla fall. Det är skönt. Hoppas du får en härlig helg. Kram.