2010-02-06

Snökampen: Landsbygden - Staden 2 - 0

När det är tufft är det ofta en fördel att bo på landet, faktiskt...

Var in i Borås en sväng igår kväll och blev jätteförvånad över hur dåligt snöröjningen sköts (eller rättare sagt, hur det inte sköts). Inte nog att det är skitsvårt att parkera, men ännu viktigare är hur folk ska kunna ta sig fram. Såg flera exempel där fullt friska, unga människor fick kämpa hårt för att ta sig fram på trottoarer. Hur äldre människor eller folk som är ute och gå med barnvagnar, stora väskor eller liknande klarar sig kan jag inte föreställa mig, för att inte tala om hur omöjligt detta måste göra livet för människor med handikapp!!

Jag läser BT och vet att det där med snöröjning har nämnts, men jag förstår inte hur man har undvikit en folkstorm. Situationen är TOTALLT oacceptabelt anser jag.

Min man var i Ulricehamn tidigare i veckan. Han berättade att det inte är mycket bättre där.

Så till lilla Herrljunga då.

Jag var i Herrljunga tätort under veckan som har gått och såg hur kommunen har skickat ut traktorer och bilar med släp som röjar undan snövallarna helt och hållet. DETTA ÄR HUR MAN SKÖTA SNÖRÖJNING!! Man kan inte bara putta ihop allting hur många gånger som helst som man har gjort i Borås.

De flesta orter säger att de välkomnar besökare och visar omsorj för sin stadigvarande befolkning, men hur många visar detta i handling? Visst kan jag tänka mig att det är ohyggligt dyrt att söta snöröjning i år, men inte fasan har Herrljunga bättre ekonomi än Borås eller Ulricehamn. Ändå är det bara Herrljunga som hanterar situationen väl - till gagn och med hänsyn till befolkningen och besökare.

Bra Herrljunga - och fy skam Borås och Ulricehamn!


Och i fall om du undrar så visst är vägarna bra här ute på landet i Herrljunga kommun också. Vet inte om man kan tacka kommunen för det, eller om det mer är pga alla duktiga traktorförare som finns här ute, men att det är 1000% bättre än i Borås tätort går inte att tveka på.

Inga kommentarer: