2009-08-17

Nära - igen (is this becoming a habit?!)

Ok, så jag är på väg in till Borås igår kväll, med bil. Körde rätt så lugnt. Det började mörknar ute och jag hade på känn att det kunde vara mycket vilt i omlopp.

Plötsligt hoppar en älg ner på vägen ungefär 15 meter framför mig. Ja, du läste rätt - den hoppade ner på vägen, från en trädgård som ligger lite upphöjd in mot vägbanan.

Tyckte att älgen såg lite förbryllad ut när den landade faktiskt; som om den inte hade väntat sig att behöva hoppa ner så långt.

Min första reaktion var att tänka hur vackert älgen hoppade genom luften. Det kändes som om det gick i slow motion.

Det hela var ganska odramatiskt egentligen. Jag behövde inte tvärrbromsa eller så. Som sagt så körde jag väldigt lugnt. Det är bara det att om jag har hunnit 15 meter längre på vägen så hade älgen landat på min bil.

Jag har sett bilder på bilar som har krockat med älgar. Gigantiska älgkroppar inklämda i bilrutor. Min bil är liten. Du förstår väl hur det hade slutat.

Jag är väldigt tacksam att jag lever idag. Som jag skrev här tidigare, i inlägget "Nära", så var det tydligen inte min tid. Inte denna gång heller. Min skyddsängel verkar ha fullt upp just nu, eller var det älgens skyddängel som var i tjänst igår kväll?

Sköt om dig denna vecka - ibland kan saker och ting förändras fort.

Kram,
Sarah.

Bild: harkila.se

1 kommentar:

Anna sa...

Härligt att skyddsänglarna jobbar så bra! Man får sig verkligen en tankeställare när djur av olika slag hoppar fram. Hojta när du får hem lemon curd, abstinensen är nära nu. Kram