2009-04-15

Muffins - med en hel apelsin

Ikväll testade jag ett recept som jag hittade på en blogg i USA. Fick konvetera alla mått innan och var ganska osäker om jag hade gjort rätt eller inte. Men i och med att muffinserna blev 100% lyckade, så jag måste har räknat ok.
Det som jag tyckte var lockande var det faktum att man använder HELA apelsinen. Känns som om det blir nyttigare så - WHOLE FOOD, du vet (ok, vi pratar inte om socker idag!!)

Jag skickar med receptet här så att du kan testa hemma. Annars om du har du vägen förbi cafeet i helgen som kommer kan du också smaka här - om vi lyckas baka dem korrekt en gång till (och om det finns några kvar!).

Apelsin muffins med smulor

Muffinssmet:
6 dl vetemjöl2,4 dl strösocker3 tsk bakpulver1 tsk bikabonat¼ tsk saltI hel apelsin (tvättad, skuren i ¼ delar med kärnor borttagna)
2 ägg2,4 dl mjölk2 tsp. vaniljsocker0,6 dl rapsolja

Smulorna:
0,7 dl strösocker
0,6 dl vetemjöl2 msk smör

Temperatur: 200 grader

Smörj muffinsformarna (jag använde stora, amerikanska muffins formar - det ger 12 st muffins)

Börja med att göra smulorna. Blanda socker och mjöl. Hacka in smöret (eller trycka ihop med fingrarna) så att blandningen ser ut som smulor.

I en skål kombinera mjöl, strösocker, bakpulver, bikabonat och salt .

Kör apelsinklyftorna (inkl. skal och allt) i matberedaren till en slät puree.

Lägg pureen i en skål, vispa ner ägg, mjölk, vanlijsocker och rapsoljan och häll sedan över blandningen på de torra ingredienserna. Vänd ner försiktigt – det ska precis blandas, inte blandas för hårt (för att behålla lite luft i smeten).

Fördela ut smeten i muffinsformarna så att de blir fyllda till ca tre fjärdedelar.

Lägg lite smulor på varje muffins (jag tog ganska mycket på varje - älskar smuldeg!)

Grädda i mitten av ugnen i ca. 15-20 minuter i 200 grader (OBS! jag bakade stora muffins. Bakar du en mindre storlek får du nog minska baktiden lite).
Låt kallna utan duk.
PS. Som alternativ kan du baka smeten i en brödform. I så fall ökas bakningstiden till 30-40 minuter. DS

1 kommentar:

Rachelle @ "Mommy? I'm Hungry!" sa...

Hi Sarah,
Thank you for the orange muffin bread comment at Justbaking.net. I came by here to say Hello and thanks. I am glad they turned out and you like them. Have a nice day!