2008-08-27

"Om jag bodde i Italien"-leken

Jag skulle berätta lite om vår resa till Italien, eller hur.
När vinden vinar och regnet piskar utanför fönstret, som det gör ikväll, känns det skönt att tänka tillbaka till den toskanska landsbygden, värmen, möten och maten.

Så nu tänkte jag leka "Om jag hade bott i Toskana-leken". Och den lyder så här...
Om jag hade bott i Toskana hade jag gärna haft vinrankor som såg ut så här:
Om jag hade bott i Toskana hade jag gärna haft en liten vin- och delikatessaffär som såg ut så här:Om jag hade bott i Toskana hade jag gärna bott i en lägenhet med terrass, högt uppe över den lilla stadens stora torg, som såg ut så här (se bordet på terrassen längst uppe i mitten):

Om jag hade bott i Toskana hade jag gärna haft utsikt från min trädgård över grannens åkrar som såg ut så här:

Om jag hade bott i Toskana hade jag gärna tofflat ner till glassbaren på torget för att välja en glass från en glassdisk som såg ut så här:

Och då hade jag valt den här glassen (choklad som innehåller 70% kakao - gissa om det smakade choklad!):

Om jag hade bott i Toskana hade jag gärna haft en knutträdgård som såg ut så här:

Om jag hade bott i Toskana hade jag gärna varit stammis på en restaurang som såg ut så här:

Om jag hade bott i Toskana hade jag gärna haft en inredningsaffär som heter Fattoria Grande (eller någonting i den stilen - ge gärna tips om du kan italienska!) och så hade den legat vid en liten torg, i en vacker liten stad, i en fin gammal byggnad som ser ut så här:

Fast det var ingen bra idé att jag skrev den där sista raden...för då blev jag lite vedmodig och längtade till min riktiga butik - som är alldeles jättefin och ligger i en liten by i Västra Götaland, som heter Alboga.

Inte pratar vi italienska här, inte heller har vi någon glassbar med 1.000-sorters ljuvlig glass (det är ändå för kallt att äta glass ikväll) eller takterrasser med utsikt över hela byn, men jag tycker att det är rätt mysigt ändå - även när det är mörkt och regnet piskar på där ute.

Om jag bodde i Toskana-leken är riktigt bra ett tag, men sen så längtar man hem.

Godnatt. Sov gott.

Kram, S.

2008-08-26

mera rött

Idag var jag och klippte mig hos härliga, glada, duktiga Linda på Studio Mei i Borås. Bort med de dumma, gråa hårstrån! www.studiomei.se

Mittemot ligger den underbara butiken Faith...http://www.faith.se/...ja, vem kan gå förbi deras skyltfönster utan att hamna i butiken? Vet inte hur det går till. Som någonting från Harry Potter. Den ena sekunden går man där på gatan utanför och vips, så plötsligt har man hamnat i provhytten med en blus från Odd Molly dinglandes runt halsen.

Lite rödare i garderoben har det blivit idag...sa att jag har dille på rött just nu.

Ha en härlig kväll.
Kram,
S.

PS. Förresten så blev det några röda slingor i håret också DS.

Hellre röd...

Känner att jag fastnar för rött i många olika nyanser när det gäller hösten och vinterns inredning. OK, jag vet att jag alltid har rött någonstans i butiken, men nu menar jag att rött kommer ännu mer än vanligt.

Väggar:

Bild: bhg.com


Målade möbler:

Bild: bhg.com

Tyger:

Bilder ovan: bhg.com

Detaljer (gillar det skotsrutiga jättemycket också....mysigt):

Bild: Ralph Lauren

Allt (fast kanske inte samtidigt som i bilden här nedan):

Bild: bhg.com

Ha en bra dag!

2008-08-25

Service with a smile :)

Jag prenumererar på massor av olika nyhetsbrev då jag gillar att hålla mig informerad om det mesta. Bland annat får jag brev ifrån en kille som heter Stefan Ekberg på Bokförlaget Redaktionen (hemsidan hittar du här på: http://www.redaktionen.se/)

Redaktionen ger ut "kreativ affärslitteratur" (säger de själva). Jag vill inte påstå att jag handlar där jättemycket, men ett par bra böcker har jag köpte och så tycker jag att Stefan själv är en frisk fläkt när det gäller inställningen till livet. Han säger det som det är, ställer raka frågor och krånglar inte till saker. Skönt.

Idag fick jag ett tänkvärt nyhetsbrev från honom som jag definitivt kände igen - inte från någon semester med Ving (som i brevet), utan i massor av andra sammanhang där saker har blivit fel. Gud vilken lista jag skulle kunna skriva över liknande situationer som jag har upplevt. I vilket fall som helst ville jag återge Stefans brev. Situationen är så löjlig att man skrattar som om det vore ett skämt.

Snälla, om du besöker min butik och känner att du blir behandlat så här någon gång, LOVA att du kommer att grabba tag i mig vid nackskinnet och skaka om ordentligt!!
______________________________________________


Nyhetsbrevet från Bokförlaget Redaktionen

En kund-leverantörsrelation testas bäst när något går åt skogen. Det är då det rätta virket kommer fram. Det är vad leverantören gör när något går fel som antingen kan stärka eller förstöra relationen med en kund.

I somras fick jag chansen titta närmare på Vingresors rutiner när det skiter sig.

Scen: Flygplatsen i Heraklion - Kreta, dagen före midsommarafton. Där stod jag som Stig Helmer i Sällskapsresan vid bagagebandet och alla utom jag fick sina väskor.

Detta hände:

1. Förlustanmälan på flygplatsen tog två timmar eftersom reseledarna inte hade koll (konstigt)

2. Kompakt informationsmörker inträdde från dag 1 - förutom att Vingresor hävdade att det var flygbolagets fel och att det var MITT jobb att kontakta dem (vad är charter till för om inte för att dadda med resenärerna?)

3. Ingen ansvarig fanns som man kunde prata med eller som själv tog initiativet till kommunikation om vad som gällde.

4. Sur informationspersonal på resmålet. Ända till jag blev förbannad - då blev då otroligt trevliga. Varför är det så sällan så att ett civiliserat beteende leder till ett civiliserat bemötande i
servicesituationer. Den som gnäller och skäller vinner alldeles för ofta (the squeaky wheel gets all the grease).

5. Dag sex fick jag tillbaka väskan efter att ha själv ringt flygbolaget och fått den specialtransporterad till hotellet.


Så vad skulle Ving ha gjort:

1. De skulle ha en grundinställning som handlade om att ha goda relationer med kunder. Det når man bäst genom att anställa trevliga människor som kan känna med andra. Att inte ha väskan tillgänglig och inte veta när man får det eller vem som intresserar sig för ämnet gör att man inte slappnar av - såklart.

2. Ta ansvar - inte prata om vems felet är (flygbolag etc) Det finns, upptäckte jag, till och med en lag - "Paketreselagen" som säger att en paketreseleverantör inte kan skylla på sina underleverantörer - kom ihåg det när det händer dig

3. Gör gästen på gott humör genom att kompensera honom/henne på något sätt som inte handlar om pengar.

4. Informera även om det inte finns någon ny information så att gästen inte behöver känna sig ansvarig för att ta processen framåt själv. "Gå och bada och sola och ha det trevligt - vi tar hand om problemet och uppdaterar dig."

5. Gör bättre nästa gång. Lära sig helt enkelt. Jag kan inte föreställa mig att jag är den ende som blivit av med en väska och när det händer måste det finnas en lista över vad som ska göras för att hålla gästen på gott humör.

Ja, vad säger du själv - berätta gärna för mig om det här är en märklig engångsföreteelse eller om charterbranschen inte har förstått vad som är deras största och starkaste argument för att få kunder - att gästerna kan släppa ansvaret och låta andra ta hand om allt.

Bästa hälsningar,
Stefan Ekberg
Bokförlaget Redaktionen

_______________________________________

Ha en underbar dag!

//Sarah

Bild: Storgården Country Living - tidigt på morgonen. Utsikt över trädgårdshäcken mot N.Sämsjön

2008-08-24

Dukning (är helt) ute

Kom på en sak ikväll när vi skulle äta middag ute (Vad härligt att det blev så fint väder. Trodde att äta-ute-kvällarna var slut för i år). När vi var på semester i Italien så fotade jag en dukning på en uteservering. Kan inte bestämma om det var snyggt eller inte, men det är onekligen så att det fungerade:




Även om det blåser lite så sitter servetten kvar - och så blir det ganska snyggt....eller? Kan inte bestämma om det är snyggt eller fult (vet att bilden är väldigt avskalad - föreställ dig en snygg bordsduk, lite blommor, fin servett - bilden visar bara ett upplägg). Då är det antaligen fult, annars hade man sagt snyggt med en gång, eller hur. Strunt samma. Du får bestämma själv. Varsågod och låna idéen om du gillar den. Tycker du att den är ful kan du strunta i den.


Ha en skön kväll.


Kram,
S.

Sommarmat i Sverige (del 2) och lite stadsutveckling

Mer om mat.

För några veckor sedan tog vi med oss våra engelska grannar (vet inte vad det är med Norra Sämsjön, men den verkar locka engelskmän. Jag har flera landsmän i närheten nuförtiden - alla trevliga engelskmän får jag tillägga...inga fotbollshuliganer eller asfaltsläggare hittills) och besökte restaurangen Mat & Vin på Kallbadhuset i Ulricehamn (tyvärr hittar jag ingen hemsida - annars hade jag lagt in adressen här).

I matsalen sitter man bokstavligen mitt ute i sjön.

Många rader har skrivits om badhusbyggnaden, så jag tänker inte uppehålla mig om det, men jag kan återrapportera, med glädje, att maten är en riktig höjdare. Tyvärr var det så himla gott att jag glömde att ta en bild på maten!

Jag vet att restaurangen ser lite ödsligt ut på bilden här ovan, men det beror nog mest på att vi kom rätt så sent och stannade länge - bilden togs när alla andra hade gått hem

Jag valde gös - så fräscht tillagat. Otroligt fina råvaror. Till efterrätten blev den ckokladkaka - en av de godaste jag minns att jag har ätit. Chokladig choklad och inte hemskt söt. Vuxen kaka. Vinet var supergott. Allting var fräscht - matlagningen, råvarorna (mycket lokalproducerat), miljön, personalen(trevliga, hjälpsamma, kunniga, vänliga på ett proffsigt sätt och pigga/fräscha - märks att de gillar sitt arbete och är stolta över det de erbjuder). Just fräschheten präglar denna restaurang alltså. Jag gillar detta ställe jättemycket. Kan inte rekommendera det högt nog. "Grattis Ulricehamn!" säger jag bara. Ribban är lagt. Nu får man se till att lyfta staden till samma nivå. Vet att jag har läst en hel del rapporter fr bl a Svenskt Näringsliv där Ulricehamn uppfyller så många olika kriterier när det gäller framgångsfaktorer för en kommun. Ändå lyckas man inte nå upp till samma nivå som indikationerna förutspår. Alla förutsättningar finns. Vackert läge, vänligt folk, intressant historia, bra infrastruktur (ännu bättre när motorvägen är fullt utbyggd), befintliga industrier, duktiga entrepreneurer...listan kan göras lång. Nu får man jobba åt samma håll så att helheten blir bra och beståndsdelarna kan lyfta varandra. Team work tror jag att jag menar.

Jag kliver ner från från min tvållåda nu. Vilken energi man får av god mat och en inspirerande miljö.

Nu ska jag skynda mig till butiken. Måste dammsuga innan dagens första gäst anländer. Ha en bra dag.


Kram,
S.


PS. De har ingen espressonmaskin på Mat & Vin förresten. Jag blir alltid lite besviken när jag inte kan få en espresso efter maten. Lite motvilligt tog jag emot deras kaffe istället. Det var faktiskt supergott. Serveras i härliga, gamla kaffekoppar som är ärvegods till restaurangens ägare. En fin detalj (en av många fina detaljer ska jag tillägga). DS.

2008-08-22

Sommarmat i Sverige


Solen lyser nu på morgonen och jag har fått energi. Hurrah! Framförallt är jag klara med mina nya beställningar till butiken och därför hinner jag blogga lite innan det är dags att fortsätta med uppackningen av varor från veckans leverans.

Så nu tänker jag visa några bilder från en utflykt till Skåne som jag och maken gjorde tidigare under sommaren. I Båstad bodde vi, men ett besök till Rut på Skäret i Arild ingick också i detta Skånebesök.

Hos Rut på Skäret känns det som om man sitter och äta eller fika i en vacker Skånegårds trädgård hemma hos någon man känner. Det är inte för fint och tillgjort, utan mycket avkopplande och skönt. Maten avspeglar detta, är lite tillbaka lutad, inte tillrättalagt för mycket. Det är mat lagad med självförtroende och känsla istället för pirrande prestationsångest (som man annars upplever på många caféer och restauranger som också har ambitioner att uppnå en högre kvalitetsnivå som här hos Rut).


På restaurangen (inomhus) har vi också ätit ett par gånger. Maten var utmärkt, tycker jag. Servicen likaså. Men när jag kommer dit och vill uppleva det som jag tycker gör Rut på Skäret just Rut på Skäret vill jag gärna sitta vid ett bord ute i trädgården och så vill jag ha äggkaka med fläsk. Visst finns det andra, härliga rätter på menyn som lockar, men deras berömda, Skånsk äggkaka vill jag oftast ha i alla fall.

Tittar du på bilderna så kommer du att förstå varför.
Hembakat bröd

Förrätt - olika smaker från Österlen

Den magnifika äggkakan!

På tallriken

På gaffeln

I magen

Tydligen har Rut på Skäret nyligen bytt ägare. Jag kan inte säga att jag hade förstått det utan att någon hade talat om det för mig. Enligt information som jag fick har de nya ägarna varit supernoga med att fortsätta driva verksamheten i samma anda som tidigare och från min upplevelse att döma har de verkligen lyckats med det. När man besöker deras hemsida däremot tycker jag inte att första intrycket stämmer riktigt överens med mina förväntningar om Rut på Skäret. Inledningssidorna för tankarna mer till en vanlig konferenshotell än till den där mysiga trädgården på landet, så vi får se om dessa nya infallsvinklar kommer att göra större intryck framöver, eller om de nuvarande ägarna lyckas behålla den unika stämningen som har gjort Rut på Skäret till ett så magisk ställe. Hoppas verkligen att de gör det.

Återkommer om ännu mer mat (i Ulricehamn och i Italien) framöver.

Ha en skön helg.

2008-08-18

Inne i min låda


Hej!

Jag har fått en fråga som gäller när jag tänker kommer ur min inventeringslåda. Sanningen är att jag har ingen aning var jag ska börja när det gäller alla blogginlägg jag sitter och ruvar på. Har samlat på mig så mycket material att det har nog blivit alldeles för mycket. Därför skriver jag det här - och hoppas att det gör att jag kommer igång, bara jag skriver någonting.


Har också bifogat en blid (vem kan missa den - hur stor som helst!) som ger ett förhandstips om vad en kommande blogginlägg ska handla om - mat, på Österlen.

Sedan, om jag hinner, kommer det flera inlägg om mat - i Italien. Det är nämligen så att när vi hade inventerat färdigt rymde vi till Italien i några dagar. Där var huvudsysselsättningen mat (och hus/inredning såklart, men det är det alltid i vår familj så jag behöver nästan inte ens nämna det).

Nu ska jag tillbaka till mina lådor - på riktigt. Fick in en leverans från England idag och allting måste packas upp innan vi öppnar igen på torsdag.
Puss & kram,
S.

2008-08-03

Inventering

Hej!

Jag vill bara meddela att butiken är stängd vecka 32 då vill håller på med inventering. Beställningar från nätbutiken tar också en paus under vecka 32.

Vecka 33, torsdag den 14:e augusti öppnar vi igen, precis som vanligt.

Torsdag & fredag kl12-17
Lördag & söndag kl 12-16

Tjingeling!
Sarah