2008-10-01

Trädgårdsmässa och en massa blommor

Idag besökte jag en trädgårdsmässa i Jönköping, Elmia Garden. Visste inte vad jag skulle vänta mig (har aldrig besökt denna mässa förut), men jag kan återrapportera att den var liten, men intressant.

Egentligen hade jag inte tänkt att handla på mässan, utan var där mest för att fortsätta med mina funderingar kring butiksutveckling (se tidigare blogginlägg
Ska jag utöka butiken nästa år?) MEN - alla andra som var där handlade ju...och så hittade jag ett par helt UNDERBARA, intressanta grejor som jag bara var tvungen att brotta ner och bära hem till mina kunder!

Här kommer den ena:
Chips - eller Krisp, som tillverkaren kallar dem. Bilden här ovan visar chips gjorda på blå kongo. Ja, jag vet att jag egentligen inte säljer onyttiga saker, men dessa chips är så himla goda (och vackra!) och så kommer de från en liten, mysig familjegård i Skåne som både odlar grönsaker och gör chipsen. De olika varianterna bara går att få säsongsvis och så görs dem på så intressanta potatisar och grönsaker (har även beställt Rotfrukts Krisp).

När jag kom hem så bläddrade jag genom mässkatalogen. Längst bak har man skrivit lite blomster-kuriosa. Bl a Blommornas språk (t ex röd ros - respekt, kärlek) och Blommornas färger (t ex Gul blomma - du är solen i mitt liv) och dessa har jag sett ganska många gånger förut. Däremot minns jag inte att jag har sett en lista om betydelsen av blommornas antal. Den var ganska rolig tycker jag - mest för att den är nog helt påhittad just för trädgårdsbranschen och min gissning är att nästan ingen annan vet vad ett visst antal blommor betyder. Tänk den stackaren som köper 3st röda rosor till sin sambo i tron att det betyder "jag älskar dig", medan blomsterbranschen vill ha det sagt att överlämnaren har glömt av vilken tid hans flickvän kommer hem.

Mina kommentarer finns i rött.

1 blomma - Du är mitt allt (och jag är för snål att köpa mer än en stackars blomma)
2 blommor - Låt oss resa bort tillsammans (jag är för snål att köpa mer än två stackars blommor)
3 blommor - När får jag träffa dig igen (trodde det betydde: Jag älskar dig)
4 blommor - Jag ser upp till dig och är dig tacksam (fattar ingenting!)
5 blommor - Jag gör vad som helst för dig (Jag vill ha bevis! Städa mitt hus, tvätta min bil & stryka tvätten!!)
6 blommor - Jag tvivlar på ditt ord (Se upp när du köper en färdigbukett från ICA! Kan leda till ett riktigtslagsmål om mottagaren känner till den här listan!))
7 blommor - Jag älskar dig (trodde det var 3st blommor ju!)
8 blommor - Jag förblir dig trogen intill döden (Hur symboliserar 8st blommor det????)
9 blommor - Jag vill vara ensam med dig (...och 9st blommor. Ja, hellre är jag med dig än han som bara köpte 2st blommor i alla fall!!)
10 blommor - Vill du gifta dig med mig (jag vill har en jäkligt stor fång rosor då - det blir larvigt med 10!!)

Ha en underbar afton.

Kram,
Sarah

2 kommentarer:

minigrisen sa...

Åh den mässan har jag missat helt! Kanske lika bra förresten, jag kommer alltid hem med en massa "onödigt".

Ägarinnan talar sa...

Sådana chips vill jag ha, spara en påse till mig.

PS. Jag gillar din egen definition på antalet blommor. Perfekt.
kram Bitte