2008-09-10

Älskling, har du diskat min morot?

Av alla de onödiga prylar och produkter som finns i världen har jag i helgen träffat på den allra onödigaste.

OK, jag vet, jag vet. Folk som bor i glashus ska inte kasta sten. Jag driver en butik som är full från golv till tak med saker som kanske inte kan betraktas som nödvändiga i första hand.

Samtidigt är det också sant att nödvändighet är lite som skönhet - det ligger i betraktarens ögon. Någonting som jag tycker är bra att ha kan förefaller som fullständigt onödig till min granne.

Men känn på den här...
Denna snygga flaska spanade jag in på en inredningsmässa i Frankrike i helgen. Företaget sålde Marseilletvålbaserade produkter i fina förpackningar.

Jag älskar Marseilletvål. Tycker att det fungerar fantastiskt bra. Det innehåller minst 72% olja, så huden blir mjuk och fin. Tvålen är också hypoallergenic och biologisk nedbrytbar. Med andra ord har jag ingenting alls emot Marseillevtvål per sig.

Flaskan hade en annorlunda form och fångade därför min uppmärksamhet. Min franska är lite rostig, så min första reaktion var att jag hade missuppfattat texten. Jag frågade en säljare vad man skulle använda tvålen till...och det visade sig att jag hade läst rätt: Tvål för frukt och grönsaker!!!!! Alltså inte av frukt och grönsaker utan för dem!!

Visste inte om jag skulle skratta eller gråta. Jag skrattade. Ganska högt.

Då frågade jag om produkten sålde bra och fick för svar att när kunder får höra hur viktigt det är att tvätta bort jord från grönsaker och frukt brukar det sälja jättebra.

I bruksanvisningen står det hur tvålen ska användas. Det är inte så att du slipper borsta grönsakerna för att få bort jorden, utan när du använder tvålen måste du både borsta och sedan skölja extra mycket för att få bort tvålen. Jobbet blir inte ett dugg lättare alltså.

Jag hoppas verkligen att denna tvål snart förpassas till skåpet hos tvåltillverkaren där man lägger alla misslyckade försök att sälja ännu mer tvål till en ont anande värld.

På flyget hem kom jag att tänka på tvålen igen. Nej, inte skulle allmänheten nappar på det, eller? Men tänk bara på flaskvatten. Vem har inte köpt och druckit flaskvatten? Jag har till och med druckit flaskvatten som har fraktats hit hela vägen från Himalaya. Att sälja vatten i flaskor i Sverige hade nog ansetts vara fullkomligt idiotiskt för bara 10 år sedan. Även om flaskvatten förmodligen är på väg bort från Sverige idag har det ändå sålts en och annan flaska fram till dags datum.

Därför skriver jag denna utmaning: Snälla, börja inte diska dina morötter!! Använd marseilletvålen för att tvätta händerna efter du har skrubbat grönsakerna med vatten.

Natti natti!

PS. Även om jag inte handlade diskmedel för grönsaker på inredningsmässan köpte jag massor av andra fina saker. Om jag är ärlig så erkänner jag att jag tokhandlade. Det fanns såååå mycket fint som jag bara inte kunde motstå. Det ska bli jätteroligt att få hem alltsammans. DS.

7 kommentarer:

Cornelias hemligheter sa...

Aha! Jag vet! Då man först borstar grönsaken och sedan tvättar den med tvål , så kanske man slipper borsta tänderna!? Glömde de skriva det på bruksanvisningen!!?? :-) Hihi

StrandviksVillan sa...

Nej men usch det där lät ju hemskt!! Hoppas verkligen inte dom får många flaskor sålda!

Ha en härlig höstdag!

Familjen Andersson sa...

Mycket ska man höra innan öronen trillar av.... :)

minigrisen sa...

Ja inte tvättar jag mina morötter i alla fall, sköljer dem knappt ens. Bara rycker upp dem ur landet och stoppar dem rätt i munnen!

Sarah James Larsson sa...

Undrar hur den där fransykan som såld tvålen hade reagerat och jag hade sagt det till henne. Fasan vad jag önskar att jag hade sagt det. Hennes min hade nog varit obetalbar. Kram, Sarah.

Ägarinnan talar sa...

Säger bara en sak, underbart!!!!!!.

När ska världen förstå att vi inte behöver tvångsproducera varor bara för producerandets skull.

Puh, det var då det mest onödiga jag sett i mitt långa liv.

Indra sa...

*Skratt* Det där var riktigt roligt! =)) Fast jag hoppas verkligen inte att det är något som slår igenom i Sverige.

Jättefin butik du har förresten. :) Själv har jag bara sett den här på nätet, men min mamma och moster var ute hos dig igår och har sjungit ditt lov både högt och lågt sen dess, så jag lär nog kika ut nån dag. ;) Om inte annat så för att köpa en sån där rosenkudde som min mor fick med sig hem. Såå underbar! :o)

Ha en fortsatt fin kväll!
Mvh//Indra