2008-09-04

Hösthosta

Nej, jag har inte någon hosta, men jag märker att många runt omkring börjar med hösthosta. Då kom jag att tänka på ett recept som jag fick av Ingela Carlsson (du vet, hon från Ambjörnarp som ledde vår Smaker från Naturen kurs i våras, som kan en massa om nyttig mat som man hittar ute i naturen, huskurer, mm.). Receptet är för hostsirap. Kanske kan vara bra att känna till framöver, eller hur.

Börja med att gå ut i skogen och plocka en liten hög granskott (skotten som har mest kraft i dem är de som är lite ljusare grön har jag fått lära mig). Ta fram en fin, ren glasburk med lock och varva granskott med råsocker eller honung. På med locket. Sedan låter man burken stå i ett fönster (så soligt och varmt som möjligt) i en månad. Vänd och skaka burken försiktigt varje dag. När en månad har gått silar du av skotten och häll upp den gyllenbruna sirapen på en ren glasflaska med lock - gärna av mörkt glas. Flaskan ska förvaras svalt och mörkt. Tag 1 matsked mot hosta vid behov.

Nu får jag göra ett erkännande...när jag fick receptet frågade jag om inte Ingela hade glömt att skriva om vätskan som skulle tillsättas om man använder råsocker istället för honung, eller fast honung istället för flytande honung. Då fick jag veta att sockret blir till vätska (därför allt skakande och solande av glasburkar). Det är kemi ju. Så nu vet du det också, i fall om du, som jag, är lite bakom ladugårdsknuten ibland (säger man inte så på svenska, istället för att skriva "korkad"? Usch, du förstår väl vad jag menar).

Lycka till med hostsirapstillverkningen.

Nu ska jag ut på lagret och packa upp nya varor som har kommit in - roligt!!
Ha en underbar dag.
Kram,
S

6 kommentarer:

minigrisen sa...

Nya grejer? OPs.. då måste jag ju komma förbi snart. Vi måste även fylla på knäckesticksförrådet, de var försvinnande goda!

Målargården sa...

Hej! Kul att hitta en ny blogg.
Skulle verkligen behöva den hosthonungen idag då jag är hemma i rejäl förkylning. Får köra med vanlig honung med ingefära i, brukar också fungera.
Vilken otroligt härlig butik du verkar ha, synd att den ligger så långt bort. Skall titta lite mer på din webbutik så kanske jag hittar nått. Lägger till dig som länk hos mig om det är OK, så att jag och många fler hittar till dig.
Ha en härlig höstvecka!/ Eva-Mari i Målargården

Sarah James Larsson sa...

Hej Eva-Mari! Tack för att du hälsade på - och för dina vänliga ord. Jag har lämnat en "kommentar" på din blogg. Det var jätteroligt att hälsa på hos dig också förresten. Ha det gott//Sarah.

Cornelias hemligheter sa...

Ahh...det hostsirapsreceptet brukade min pappa göra!!!! :-)

lottaspyssel.blogg.se sa...

Nya saker så kul!!! måste försöka komma loss en eftermiddag och komma och kika hos dig. Hostsirapen låter spännande, kanske skall göra en sats och ha i förebyggande syfte till mina smågrabbar.

Tack för en mycket inspirerande och mysig blogg och butik!
Lotta

Sarah James Larsson sa...

Hej Lotta! Tack för dina vänliga ord - det värmer. Besökte din blogg precis. Gud, vilka bra kort du tar. Du har verkligen ett öga för bra bilder. Ha det så gott - kanske ses framöver. Hälsningar, S.