2008-08-22

Sommarmat i Sverige


Solen lyser nu på morgonen och jag har fått energi. Hurrah! Framförallt är jag klara med mina nya beställningar till butiken och därför hinner jag blogga lite innan det är dags att fortsätta med uppackningen av varor från veckans leverans.

Så nu tänker jag visa några bilder från en utflykt till Skåne som jag och maken gjorde tidigare under sommaren. I Båstad bodde vi, men ett besök till Rut på Skäret i Arild ingick också i detta Skånebesök.

Hos Rut på Skäret känns det som om man sitter och äta eller fika i en vacker Skånegårds trädgård hemma hos någon man känner. Det är inte för fint och tillgjort, utan mycket avkopplande och skönt. Maten avspeglar detta, är lite tillbaka lutad, inte tillrättalagt för mycket. Det är mat lagad med självförtroende och känsla istället för pirrande prestationsångest (som man annars upplever på många caféer och restauranger som också har ambitioner att uppnå en högre kvalitetsnivå som här hos Rut).


På restaurangen (inomhus) har vi också ätit ett par gånger. Maten var utmärkt, tycker jag. Servicen likaså. Men när jag kommer dit och vill uppleva det som jag tycker gör Rut på Skäret just Rut på Skäret vill jag gärna sitta vid ett bord ute i trädgården och så vill jag ha äggkaka med fläsk. Visst finns det andra, härliga rätter på menyn som lockar, men deras berömda, Skånsk äggkaka vill jag oftast ha i alla fall.

Tittar du på bilderna så kommer du att förstå varför.
Hembakat bröd

Förrätt - olika smaker från Österlen

Den magnifika äggkakan!

På tallriken

På gaffeln

I magen

Tydligen har Rut på Skäret nyligen bytt ägare. Jag kan inte säga att jag hade förstått det utan att någon hade talat om det för mig. Enligt information som jag fick har de nya ägarna varit supernoga med att fortsätta driva verksamheten i samma anda som tidigare och från min upplevelse att döma har de verkligen lyckats med det. När man besöker deras hemsida däremot tycker jag inte att första intrycket stämmer riktigt överens med mina förväntningar om Rut på Skäret. Inledningssidorna för tankarna mer till en vanlig konferenshotell än till den där mysiga trädgården på landet, så vi får se om dessa nya infallsvinklar kommer att göra större intryck framöver, eller om de nuvarande ägarna lyckas behålla den unika stämningen som har gjort Rut på Skäret till ett så magisk ställe. Hoppas verkligen att de gör det.

Återkommer om ännu mer mat (i Ulricehamn och i Italien) framöver.

Ha en skön helg.

2 kommentarer:

Familjen Andersson sa...

Aha! Nu vet vart mitt recept på flädersaft kommer ifrån!! Den kallas "Rut på Skärets flädersaft".. Hade jag ingen aning om vad det var... :)

minigrisen sa...

Oj till Skåne åker jag ju emellanåt, måste nog leta upp det här stället då! Ha en go helg!