2008-08-24

Sommarmat i Sverige (del 2) och lite stadsutveckling

Mer om mat.

För några veckor sedan tog vi med oss våra engelska grannar (vet inte vad det är med Norra Sämsjön, men den verkar locka engelskmän. Jag har flera landsmän i närheten nuförtiden - alla trevliga engelskmän får jag tillägga...inga fotbollshuliganer eller asfaltsläggare hittills) och besökte restaurangen Mat & Vin på Kallbadhuset i Ulricehamn (tyvärr hittar jag ingen hemsida - annars hade jag lagt in adressen här).

I matsalen sitter man bokstavligen mitt ute i sjön.

Många rader har skrivits om badhusbyggnaden, så jag tänker inte uppehålla mig om det, men jag kan återrapportera, med glädje, att maten är en riktig höjdare. Tyvärr var det så himla gott att jag glömde att ta en bild på maten!

Jag vet att restaurangen ser lite ödsligt ut på bilden här ovan, men det beror nog mest på att vi kom rätt så sent och stannade länge - bilden togs när alla andra hade gått hem

Jag valde gös - så fräscht tillagat. Otroligt fina råvaror. Till efterrätten blev den ckokladkaka - en av de godaste jag minns att jag har ätit. Chokladig choklad och inte hemskt söt. Vuxen kaka. Vinet var supergott. Allting var fräscht - matlagningen, råvarorna (mycket lokalproducerat), miljön, personalen(trevliga, hjälpsamma, kunniga, vänliga på ett proffsigt sätt och pigga/fräscha - märks att de gillar sitt arbete och är stolta över det de erbjuder). Just fräschheten präglar denna restaurang alltså. Jag gillar detta ställe jättemycket. Kan inte rekommendera det högt nog. "Grattis Ulricehamn!" säger jag bara. Ribban är lagt. Nu får man se till att lyfta staden till samma nivå. Vet att jag har läst en hel del rapporter fr bl a Svenskt Näringsliv där Ulricehamn uppfyller så många olika kriterier när det gäller framgångsfaktorer för en kommun. Ändå lyckas man inte nå upp till samma nivå som indikationerna förutspår. Alla förutsättningar finns. Vackert läge, vänligt folk, intressant historia, bra infrastruktur (ännu bättre när motorvägen är fullt utbyggd), befintliga industrier, duktiga entrepreneurer...listan kan göras lång. Nu får man jobba åt samma håll så att helheten blir bra och beståndsdelarna kan lyfta varandra. Team work tror jag att jag menar.

Jag kliver ner från från min tvållåda nu. Vilken energi man får av god mat och en inspirerande miljö.

Nu ska jag skynda mig till butiken. Måste dammsuga innan dagens första gäst anländer. Ha en bra dag.


Kram,
S.


PS. De har ingen espressonmaskin på Mat & Vin förresten. Jag blir alltid lite besviken när jag inte kan få en espresso efter maten. Lite motvilligt tog jag emot deras kaffe istället. Det var faktiskt supergott. Serveras i härliga, gamla kaffekoppar som är ärvegods till restaurangens ägare. En fin detalj (en av många fina detaljer ska jag tillägga). DS.

Inga kommentarer: