2008-08-27

"Om jag bodde i Italien"-leken

Jag skulle berätta lite om vår resa till Italien, eller hur.
När vinden vinar och regnet piskar utanför fönstret, som det gör ikväll, känns det skönt att tänka tillbaka till den toskanska landsbygden, värmen, möten och maten.

Så nu tänkte jag leka "Om jag hade bott i Toskana-leken". Och den lyder så här...
Om jag hade bott i Toskana hade jag gärna haft vinrankor som såg ut så här:
Om jag hade bott i Toskana hade jag gärna haft en liten vin- och delikatessaffär som såg ut så här:Om jag hade bott i Toskana hade jag gärna bott i en lägenhet med terrass, högt uppe över den lilla stadens stora torg, som såg ut så här (se bordet på terrassen längst uppe i mitten):

Om jag hade bott i Toskana hade jag gärna haft utsikt från min trädgård över grannens åkrar som såg ut så här:

Om jag hade bott i Toskana hade jag gärna tofflat ner till glassbaren på torget för att välja en glass från en glassdisk som såg ut så här:

Och då hade jag valt den här glassen (choklad som innehåller 70% kakao - gissa om det smakade choklad!):

Om jag hade bott i Toskana hade jag gärna haft en knutträdgård som såg ut så här:

Om jag hade bott i Toskana hade jag gärna varit stammis på en restaurang som såg ut så här:

Om jag hade bott i Toskana hade jag gärna haft en inredningsaffär som heter Fattoria Grande (eller någonting i den stilen - ge gärna tips om du kan italienska!) och så hade den legat vid en liten torg, i en vacker liten stad, i en fin gammal byggnad som ser ut så här:

Fast det var ingen bra idé att jag skrev den där sista raden...för då blev jag lite vedmodig och längtade till min riktiga butik - som är alldeles jättefin och ligger i en liten by i Västra Götaland, som heter Alboga.

Inte pratar vi italienska här, inte heller har vi någon glassbar med 1.000-sorters ljuvlig glass (det är ändå för kallt att äta glass ikväll) eller takterrasser med utsikt över hela byn, men jag tycker att det är rätt mysigt ändå - även när det är mörkt och regnet piskar på där ute.

Om jag bodde i Toskana-leken är riktigt bra ett tag, men sen så längtar man hem.

Godnatt. Sov gott.

Kram, S.

4 kommentarer:

Familjen Andersson sa...

Om du bodde i Italien leken i december:

Tvätten torkar aldrig, det är 10000 % luftfuktighet.. Det haglar hagel stora som ägg.. och regnar varenda eviga dag..Klinkersgolvet är iskallt så det värker i fötterna...Gas-killen som ska komma o fylla på gas säger "Domani" varenda dag.. Glassbaren har stängt... och grannkärringen är sur o skäller på Italienska..Man fattar inget..

Nä, vi leker bara på sommaren va? ;) och njuter av Italien när det är som allra bäst!

Sarah James Larsson sa...

Ha, ha! Du har väl rätt - du som har bott där i december. Låter inget vidare, men jag ska låta bli att beskriva en december dag i Alboga just nu. Man kanske borde gå i ide som björnarna gör. Kram, S.

minigrisen sa...

Jag vill oxå åka till Italien! Men bara på besök.. trivs så bra här i Vimle. Varför fly från paradiset? Underbara bilder, men måste nog erkänna att glassen tog priset. Vill smaka! Kanske vi ska ta och importera lite, vi är väl flera som kan dela på frakten så det lönar sig? Vet minst en till (som även lagt en kommentar till detta inlägg, men säger inte vem) som älskar glass.

minigrisen sa...

Visst känner jag Tua! Klart du är välkommen att hälsa på och träffa mina grisar.