2008-07-17

En stunds avkoppling

Ja, säg mig någon som inte behöver det.

I butiken här på Storegården är det verkligen fullfart. Vi får så himla många besökare nuförtiden och därför går inte bara det dagliga butiksarbetet för fullt utan både inköps- och lageravdelningarna har fullrulle (det kommer nya bilder från insidan av butiken inom kort - jag lovar!). För det mest är det de vanliga tre flickorna som får sköta det mesta - me, myself and I - och därför har det inte funnits så mycket tid att skriva blogginlägg. Däremot har jag haft kameran med mig en hel del, så nu tänker jag skriva om en lokal utflyktsmål som jag gärna rekommendera till alla som behöver en stunds avkoppling.

Det handlar förstås om Bokcaféet i Od. Som tur är stänger Bokcaféet kl.18 och jag stänger butiken kl.16, så familjen hinner göra en mini-utflykt dit på söndagar ibland.

Maken brukar alltid hitta osannolikt stora och tunga böcker som handlar om Rennässansarkitektur eller dyl. (senast var det Palladio - the complete buildings) och jag brukar välja böcker om trädgårdsdesign som skrämmer livet ur maken - det är nämligen han som får verkställa tokidéerna och vill inte gärna att jag får för många nya sådana.

I år har Gerd och Håkan som driver caféet byggt till och om lokalen. Det har de verkligen lyckats med. Atmosfären är lika mysig som tidigare, men nu är allting så ljust och luftigt och fräscht. Det känns som om man sitter i en miljö plockad direkt från tidningen Lantliv eller Drömhem och Trädgård. En svensk sommardröm alltså.

Så här följer några bilder från Bokcaféet i Od. Har du vägen förbi rekommenderar jag verkligen att du tar en avstickare dit. De har öppet varje dag förutom måndagar nu under sommaren. Du kan också läsa mer på deras hemsidan: Crea Diem - Bofcaféet i Od

På ovanstående bild ser du Gerd, som driver Bokcaféet, till höger. Här i samtal med en gäst.


På ovanstående bild ser du ingången till ryggåsstugan som ligger intill huvudbyggnaden.

En bild inifrån ryggåsstugan

Makens chokladkaka

Min vaniljkaka (mumms!)

Du vet väl att Od-Albogaområdet ligger "mitt i" - det tycker vi som bor här i alla fall. Här ser du beviset. Skyltarna står vid infarten till Bokcaféet.

På en kulle bakom kaféet kan du upptäcka fornlämningarna. Barn brukar tycka att kullen är jätterolig - även utan fornlämningar

Anslagstavla vid ingången

Du kan även hyra cyklar - fast förmodligen inte just den på bilden här (tror den tillhör en granne nämligen!)

Förresten så ligger Bokcaféet uppe vid kyrkan i Od (3-4 minuter med bil från Storegården). Hittar du inte kan du bara säga till, så kan jag berätta hur du tar dig dit. Det är jättelätt att förklara.

Det var allt för i kväll.
Godnatt!
Kram,
S.

3 kommentarer:

minigrisen sa...

Där är det så mysigt och väldigt gott med fika! Du kanske finner min släkts gamla tyska böcker om letar, för de har jag skänkt till Gerd, så att alla tyska turister känner sig hemma ;).

Beo sa...

Har du köpt din nya kamera nu? Fina bilder ialla fall.
Roligt att det kommer många till Alboga och din butik, jag tror vi har lyckats lura dit någon och igår gjorde vi en ny presentations-/inspirationsinsats för andra gamla goda vänner. Dom kanske inte kommer nu på en gång men för eller senare så.
Apropå er utflykt till Od så funderar jag på om det kan rent av vara så att det är manligt med stora tunga böcker. I vår familj är det kvinnan som står för det stora (och då menar jag stora) antalet och när jag ibland hittar något är det oftast en större och/eller dyrare bok. Tyder det här sambandet på något djupare i skillnaden mellan män och kvinnor tro.
/Beo

Sarah James Larsson sa...

Hej Beo! Visst ha jag köpt en ny kamera. Det har blivit mycket lättare att ta bilder som går att använda nu. Underbart! Visst är det intressant när det gäller böckerna som män och kvinnor väljer - finns nog material för ett antal doktorsavhandlingar inom psychologi där. Ha det gott/S.