2008-07-06

Den ultimata lemon curd efterrätten (som tar 2,5 sekunder)

Härom veckan blev jag sugen på lemon curd. Ingenting speciellt med det kanske, jag blir ofta sugen på lemon curd och då tar jag lite på en ostmacka eller en rostad brödskiva, men just denna dag var det jättevarmt ute och det passade inte alls med rostat bröd. Någonting kallt och friskt ville jag ha och fort skulle det gå - ville ha den där citron-kicken med en gång. Så kom inspirationen och 2,5 sekunder senare föddes det...min nya, fantastiska lemon curd efterrätt. Den är extremt god (om du råkar gillar lemon curd) och extremt enkel.

Är du bredd? Här kommer receptet...

* Ta fram en liten portionsform
* Klicka i en stor klick kylskåpskall grekisk eller turkisk yogurt
* Ovanpå yogurten lägg sedan en lite mindre klick rumsvarm lemon curd (av bästa kvalité)
* Ta fram en sked och ät upp de ovanstående ingredienserna
* Tillagningstid ca. 2,5 sekunder

Så här ser min version ut:

Har du gäster och vill få till en fin variant kan du lägga till ett par citronmellisblad. Då blir tillaggningstiden ca. 0,5 sekunder längre:

Oavsett vilken variant du väljer ser det alltid ut så här efteråt:
Prova själv, så får du se.

Kram,
S.

6 kommentarer:

Strandviks-Villan sa...

*Fniss* det kan jag tro, att skålen ser ut så där efteråt! Väldigt länge sen jag ätit lemoncurd, nu när jag tänker efter...

minigrisen sa...

Hahaha.. Lemon Curd är bara så ljuvligt! Ska absolut prova din variant när andan faller på. Du har väl inte missat att Sia Glass har Lemon Curd glass? ICA mörlanda har den i paket. Den är oxå helt suverän.

Lotta sa...

Oj sicken underbar efterätt, den tar jag och sparar till ett tillfälle//Fin blogg föresten. Kram Lotta

Sarah James Larsson sa...

Hej Lotta! Vilken helt underbar gård du bor på. Jag älskar grisar och får och fåglar! Hade ingen aning att det fanns svarta svanar -så otroligt fina. Tack för din hälsning till mig...för att jag fick se din blogg. Ett besök hos Lotta rekommenderas till alla: http://batslycke.blogspot.com/ Kram, Sarah

minigrisen sa...

Återigen tack för ros-saxen. Den är nu testad och det ligger ett par söta små rosor och guppar i sherryglas på köksbordet.

8 hektar sa...

Först: Stort tack för senast!
Sedan: Mumsfillibabba!!!
Sist: Jag har något till dig att hämta hos mig!

Ha det bäst!
Kram
/c