2008-06-20

Midsommar och ett oväntat möte på Läcköslott

Idag åkte vi till Läckö Slott för att uppleva midsommarfirandet där och avnjuta lunch på deras trevliga restaurang, Fataburen. Där åt vi bl a gös, faktiskt för första gången i mitt liv (trots att jag bor intill en av Sveriges riktigt bra gös sjöar). Det var himla gott. Nu måste vi införa gös på matsedeln hemma. Att jag har missat detta fullständigt tidigare förstår jag inte.

Nåväl, efter en sväng i slottet, som bara är helt otroligt vacker och inspirerande, tog vi oss en titt i slottets köksträdgården.

OK, jag vet att jag är odlingsnyborjare och att Läcköslotts trädgård skötts av proffs, men hallo!! Varför ser inte mina köksträdgårdsland alls ut som dessa???? Kolla på några bilder som jag tog idag:


Sedan fick jag syn på en av mina favoriter - kålen Nero di Toscana (den som baggarna tog kål på förra året när jag testade odlandet för första gången). Titta här:

- Ok, säger jag. Hur kommer det sig att kålen här ser ut som det gör när jag knappt har några synliga tecken på liv i marken där jag har sått mina kålfrön hemma?
- Fråga trädgårdsmästaren som står där upp, föreslår maken.
- Får man störa, tänker jag. Han har mycket att göra. Och jag har så dumma frågor. Asch, man lever bara en gång! Visst måste man våga ställa frågor, även om man riskerar verka urkorkad.
- Ursäkta mig. Får jag fråga? Är den snygga kålen där nere Nero di Toscana?


Ja, då får jag världens trevligaste svar och så frågar trädgårdsmästaren om jag är engelska. Det visar sig att han också är det nämligen.


Min hjärna börjar att snurra lite, samtidigt som vi får svar på alla möjliga frågor om odling. Engelskman som jobbar i trädgården på Läckö...vad det inte någon koppling till Gunnebo där förresten...kålen Nero var det visst. Såg den för första gången på Gunnebo. Gigantiska, vackra plymer av Nero kål...och en trädgård vid ett hotell i Skåne där vi bodde en gång var visst ritad av samma person, eller hur...snurr, snurr...

Några tips jag fick som jag kan dela med mig.

1. Säckväven är förmodligen för tjock för att täcka mina land med och därför växer ingenting. Trädgårdsmästaren förde fram förslaget på ett mycket diplomatiskt sätt - tack för det - men sanningen är att jag är så himla korkad som täcker odlingslådorna med tjockt tyg som inte bara håller kålflugorna ute, utan även hålla ljuset ute!.

2. Turex är en biologisk medel som inte skadar växter eller djur eller miljön, men den tar livet av larverna som äter kålväxter. Jag har redan skickat en förfrågan till ett företag som jag tror säljer Turex. Bort med tyget - på med Turex!

3. Ta pinnar till hjälp som stöd för det som växer i trädgården. Ja, jag vet att vi alla redan vet det - MEN - jag har aldrig tänkt på att man kan använda pinnar med kvistar, grenar, istället för raka pinnar. Så himla mycket bättre de fungerar ju!! Funkar till klätterväxter, men även som stöd till blommor för att hjälpa dem stå emot blåst. På Läckö använder man hassel som har fått torka ett år. Trädgårdsmästaren tipsade att det är lätt att hitta bra kvistar ute i skogen där man har gjort skogsavverkningar - de små pinnarna som är kvar på marken är perfekta.

Här kommer några bilder som visar olika varianter på stöd som vi såg idag (mannen till vänster i första bilden här, med ryggen mot kameran, är trädgårdsmästaren förresten):

På bilden här ovan ser du kvistarna på grusgången. Dessa trycker man ner i jorden intill blommorna som växer på kanterna - såsom du ser på bilden här nedan:
Och här har man tagit längre kvistar, som har bundits samman, som stöd för klätterväxter (i det här fallet, tomatplantor - tomatplantor på friland förresten...det kallar jag kaxigt).

Och så kom det till slut.

Den här trädgårdsmästare...visst är det Simon Irvine.

THE Simon Irvine.

En otroligt duktig och tämligen FAMOUS trädgårdsarkitekt.

Vilken tur jag inte kom på vem han var innan jag började ställa mina frågor, annars hade jag nog inte velat störa honom alls - och det hade varit synd därför att förutom att vara en berömd trädgårdsarkitekt är han också en mycket trevlig och vänlig man som förklarar så man förstår.

När jag kom hem ikväll letade jag upp Simon Irvines´ hemsida och tittade på några trädgård han har skapat. Här hittar du den: http://www.simonirvine.net/tradgardar.html.

Mannen är gudabegåvad. Hans arbete är bra på så många olika sätt.

Jag avslutar med fler bilder från hans trädgård på Läcköslott idag.

God natt.

4 kommentarer:

minigrisen sa...

Det är fint på Läckö! Hoppas ni haft en härlig midsommar.

Sarah James Larsson sa...

Ja, det hade jag - du med hoppas jag. Ha det så bra i regnet idag! Brrr...

Isabelle sa...

Hej!
Visst är trädgården fantastisk. För att inte tala om valnötsträdet. =)

Ägarinnan talar sa...

Hej Sarah.

Den trädgårdsmästaren skulle vi behöva. Attans va härligt.

Får nog ta en tur dit och se med egna ögon.

kram Bitte