2008-06-02

Heta arbeten och en stor tack

Räck upp en hand om du tycker att vädret är lite för varmt...nej, inte vill vi klaga, men fasan vad varmt det var i trädgården idag. MEN innan jag visar bilder på dagens trädgårdsarbete vill jag börja med att skicka en stor tack kram till min granne och vän Leif Roos, som var så himla vänlig och hjälpsam och bussig och fotograferade hela kvällen när vi hade kursen Smaker från Naturen i båthuset i förra veckan. Bildern har du redan sett i mitt inlägg i fredags. Här nere ser du ytterligare ett exempel på Leifs foto-konstnärsskap - vy över sjön i torsdags, strax innan vi skulle lämna båthuset vid 22-tiden. Fint, eller hur?


Bild: Leif Roos. Nörra Sämsjön från Örums Stärkelsefabrik, den 29:e maj ca. kl22.15

Ännu en gång vill jag skicka en stor tack till Ingela, som ledde oss på vårt äventyr genom växternas rike. Du är en underbar, begåvad och inspirerande kvinna.

Sist men inte minst - tack till alla som deltog. Det var mysigt att få umgås med er. Jag har världens härligaste kunder!!!

Nu ett litet fotoreportage över dagens trädgårdsarbete. Fy vad varmt det var. Till slut spolade jag bara av mig med trädgårdsslangen med jämna mellanrum - med kläderna på och allting. Att plantera 60 st buskar i 30 graders värme är ingen dans på rosor.

Jag har gnällt färdigt för idag - här kommer bilderna.

På förmiddagen planterade jag odlingsbäddarna och täckt kål- och salladsfröerna med juteväv

Ovan - här ser du de ny planterade buskarna till höger

Landet i butiksträdgården utan buskar...

...och med buskar (syns de bakom staketet? Staket ska tas bort när busken har växt till sig)

Grusgången framför "buren" utan buskar

Grusgången framför "buren" MED buskar
"Buren", som jag kallar den, syns knappt på bilderna, men snart planteras det vildvin där, som ska klättra upp på den, och då kommer "buren" till sin rätt (hoppas jag).

Läggdags. Good night.

2 kommentarer:

Familjen Andersson sa...

Du kanske inte vet att du har läsare som kan slå hö på sin gräsmatta till midsommar.. din blogg är ångestskapande! ;)

Sarah James Larsson sa...

Här har vi land med ogräs i manshöjd istället! Det är delvis därför grusområdet kom till - så att det inte bara är en gigantisk, platt gräsmatta med några ogräsfyllda land här och var. Förresten så har vi hjälp av den lokala grävmaskinisten idag - vi tömmar en del av de ogräsfyllda landen, fylla på med ny, ogräsfattig jord och sedan sätta tillbaka växterna igen...det kallas för extreme makeover för rabatter!