2008-05-30

Smaker från Naturen

Hej!

Igår kväll hade vi en kurs här, som vi kallade för Smaker från Naturen, under ledningen av Ingela Carlsson från Ambjörnarp.

Vädret var underbart, stämningen var på topp och vi plockade, smakade, lyssnade och lärde oss. Vi även smaksatt vinäger som vi kunde ta med oss hem.

Här kommer några bilder från igår, samt receptet på den goda viollikören som Ingela hade gjort. Hon berättade också hur man kan bli alldeles tokig i att göra likör när man väl har börjat - kommer på massor av olika smakvarianter som man vill prova.

Jag tycker att det låter lite som när man börjar blogga. Har man väl kommit igång så kommer man på nya varianter att prova hela tiden.

Jag återkommer om några dagar med recept på syrénsaft, John Blund te, hostmedicin och violtryffel.


Ha en underbar dag.

Bilden ovan: Viollikör i båthuset på Storegården

Recept för likören - av Ingela Carlsson efter recept i Sannas Likörbok. Klicka på bilden här ovan för att se texten i närbild.
Vi smakar på Ingelas egentillverkad syrénsaft

Kursens yngsta deltagare - Miina, 15 veckor

Vi får växter att identifiera

Till hjälp har vi några uppslagsverk från Ingelas boksamling
Så här ser bladen ut

En hel näve med goda blad(körvel, tror jag dessa var)
Ut och leta!
Därborta finns det...
Leta, plocka och smaka

Brännässlor - naturens undermat (vi fick veta att de innehåller "allt")

Fika, hembakade muffins med bl a Ingelas egen äppelmynta gelé, färskost och violtryfflar


Lite av kvällens skörd

Huvudingredienser - vinäger smaksättning



Vitvinsvinäger smaksatt med basilika och rosépeppar

6 kommentarer:

Annki sa...

Tack Sarah o Ingela för en underbar kväll, den lägger jag till mina fina sommarminnen 2008. Du är fantastisk Sarah som uppdaterar din blogg så snabbt! Om du har möjlighet så ställ undan en vedkorg med grillgaller till mig så kommer jag och köper den inom några veckor. kram Annki

Ägarinnan talar sa...

hello Storegården.

Trevlig kväll vi hade i torsdags. Vilken mysig kvinna Ingela var.
Ser fram emot höstens kväll.

kommer du ihåg ( eller skrev du upp) vilken växt man skulle använda vid magsjuka. Känner en som just jobbat med massa magsjuka människor och ville gärna veta . Svara gärna på min mejl så fort som möjligt om du vet eller kan ta reda på detta.

kram Bitte

Sarah James Larsson sa...

Mot magsjuka noterade jag att dagkåpa verkade vara bra. Du skulle kunna göra te av bladen, eller mala ner bladen och blanda i filmjölken till frukost...så skrev jag i mina anteckningar från kvällen. Hoppas det hjälper. Kram, Sarah

Annika sa...

Vilken tur att jag hittade till din mysiga blogg! Min mamma tipsade mig om din butik, eftersom hon hade varit och handlat hos dig i lördags. Värmlandshälsningar från Annika.

Sarah James Larsson sa...

Hej Annika! Kul att du gillar bloggen. Jag har passat på att besöka din härliga hemsida också. Och vilken underbar trädgård du har. Kul att få "träffa" dig. Varma hälsningar tillbaka från Västragötaland.

minigrisen sa...

Vilken härlig kväll ni hade! Jag vill verkligen vara med nästa gång! Dina sålådor är ju helt underbara och uteplatsen blev jättefin!