2008-05-15

Shopping hos Tua

Ikväll hann jag åka till Tua Cultura i Vesene när jag hade stängt butiken. Så praktiskt att hon har öppet till kl.19 på torsdagar.

Har du inte varit hos Tua ännu?? (Här är hon på bilden till vänster, med en himla massa färgglada rötter i handen - och just så här glad brukar hon alltid vara när man träffar henne). I så fall har du verkligen missat någonting.

I hennes butik hittar du världens godaste sylt (tycker jag) som hon gör själv på jordgubbar och havtorn. Och så ska man köpa hennes bröd, som bakas i en gammaldags, vedeldad bakugn. Sedan tar du lite smör, en skiva lagrad ost och så lite sylt (eller mycket sylt!) på en stor skiva bröd och smaka. Mums! (eller bokstaveras det "mumms"...nej, det är väl champagnen som heter så, eller??)

Tua har också en massa annat mat i butiken, som också är jättegott (fast den där sylten du...) - ost, sprättägg (från egna hönor), mjöl, honung, olja, lamm (oftast egen uppfödning), korv, m.m., m.m.

Sedan borde jag kanske tillägga att hon också jobbar med mat i hela Sjuhärad inom projektet Lokal Producerat i Väst. Tittar du in på deras hemsida så hittar du länkar till lokala matproducenter i västra Sverige. Jag vill besöka alla och smaka på allt!

Här kommer du till Tuas hemsida: Tua Cutura.

Nu får jag sluta. Tror jag tar mig en liten, liten syltmacka till innan jag går och läggar mig.

Toodle pip!

Inga kommentarer: