2008-05-03

Lyckan är - en hantverkare som gör färdigt!!

Lycka!!!!


Idag hade vi besök av inte mindre än tre stycken hantverkare samtidigt! Ja, mirakel sker. Och jag som trodde att det skulle dröja ända till måndag innan det blev klart med stuprännorna. Vad skönt att ha fel, ibland.

Nu är de fantastiska stuprännorna på plats, med handsvetsade vinklar och allt.

Jag frågade Arne, av Arnes Plåtslageri, Alboga, (plåtslagaren som får jobbet gjort - även på klämdagar!!! Se bilden på en av deras bilar här till höger. Ring Arne om du behöver plåt som levereras i tid) om det fanns något speciellt namn på de mycket speciella vinklar han har åstadkommit på de nya, fina, mycket speciella stuprören, men tyvärr så kom han inte på något. Det var synd därför att det hade passat bra som dagens nya ord. Så idag blir det inget nytt ord, tyvärr. Istället får jag nöja mig med ordet lycka - ett ord som fungerar riktigt bra tillsammans med många utropstecken - och det gör jag så gärna! Gärna fler dagar som passar ihop med ordet lycka!!, tack.

Här ser du alla de duktiga hantverkare, när de håller på för fullt (nedan till vänster):
Och så här fina blev de nya, specialbeställda stuprännorna - notera gärna de handsvetsade vinklarna - som inte har något eget namn (nedan till höger):

Lägg märke till hur röret är formad för att hamna precis innanför knutlådan. Fiffigt, eller hur?

Det är himla tur att det finns folk som tänker på sådana här saker i förväg. Själv hade jag nog bara insett problemet med raka stuprännor i elfte timmen och då hade det blivit stopp på bygget. Idag, som du förstår, så gled det bara på, som vatten genom en galvad stupränna - ha! Vilken projeketering.

Nog om rännor.

Idag snickrades färdigt dekorationen runt dörren på framsidan av huset (eller baksidan när man besöker butiken). Dock kvarstår en fråga - vilken färg vi ska måla dörren sedan? Att det ska vara så svårt att bestämma sig - och jag som brukar ha så lätt för fatta sådana beslut...



Till sist, en till fråga. Hur många stegen kan man luta mot ett gårdshus, utan att det verkar löjligt???

Godnatt.

4 kommentarer:

Familjen Andersson sa...

Blå dörrar motar onda andar har jag hört ;)

minigrisen sa...

Vad fint det blir! Ljuvliga hängrännor och stuprör! Tänk att även en praktisk detalj kan vara så snygg, och något man faktiskt lägger märke till. Heja Arnes rör!

Sarah James Larsson sa...

Hej Anna!
Arnes Rör är också bra (tror jag) men de håller på med VVS. Konstnären med de fabulösa rören i det här fallet är Arnes Plåtslageri Alboga - bara så du vet. Ha en bra vecka. Hälsningar från Sarah, hyresgäst till huset med Albogas kanske snyggaste stuprännor!

minigrisen sa...

Hahhaha.. jag skrev fel! Menar ju Arnes plåtslageri, Arnes rör använder vi faktiskt inte, här är det VVS installatören i Od som får dra rören.