2008-05-20

Inte riktigt Jamie Oliver standard - ännu

Vill du se våra odlingslådor?? Här är dem...(de nya är de som är omålade - fast det förstår du väl. Lite mer målningsarbete att se fram emot där ja! Härligt.):



OK, inte rikgt Jamie Oliver färdiga - ännu. Bara vi får hem lite jord - då ska ni får se!

Förresten så undrar jag en sak...finns det någon som vet om säckväv (jute) är lika bra för att täcka bäddarna med (för att hålla ute de där hemska kålbaggar) som den där vita väven som man annars har? Jag frågar därför att man får väl täcka lådorna ganska länge och det skulle se mycket bättre (snyggare) ut med juteväv än den hemska, vita väven. Om någon vet, skulle jag bli jätteglad om du skrev vad du tycker.

Nu vill jag fråga vad du tycker om en annan sak. På engelska heter de "fire pits", eller rättare sagt på amerikanska engelska. Vet inte om man har fire pits i England. Det hade de inte i norra England när jag bodde där i alla fall (för typ 1000 år sedan) och finns de nu så har man kanske gett dem ett helt annat namn - men i vilket fall som helst (säg det Sarah...ut med det bara!!) så funderar jag på hur det skulle vara att ha en fire pit någonstans i trädgården. Hoppas inte maken läser det här - då kan det hända att han blir galen - visst har vi nog med projekt på listan redan och behöver knappast lägga till ännu fler fantastiska idéer, men jag funderar likväl.

I USA kan en uteplats se ut så här:

Bild: BHG.com
Fast det känns inte riktigt förenligt med svenskt lantliv. Jär är mer ute efter att skapa känslan som förmedlas i bilden här nedan:
Bild: specialityliving.com
Mysig va! Och då tänker jag mig mer en sådan här eldstad istället. Inte exakt så här (den här ser ut som en liten paradplats i någon öststat - innan den blev en fd. öststat!), men lite mer åt det här hållet:
Bild: majesticlandscapes.net
Tyvärr hittar jag inte den perfekta bilden på det jag har i mitt huvud. Bilden nedanför har för lite "mys", fast samtidigt är den också lite rätt:

Bild: pinetoprairie.com

Samma sak gäller följande bild. Fel, fast ändå lite rätt:

Bild: llgardens.com
"Food for thought" i alla fall (det ger näring åt fantasin). Eller vad tycker du?

Imorgon hoppas jag kunna visa bilder på några nyheter i butiken. Jag hann inte packa upp allting idag, men imorgon kommer Susanne och hjälper mig, så vi borde få mer gjort (om inte vi babblar bort halva dagen istället! Det är så roligt att babbla ju!).

Kram.

Inga kommentarer: