2008-05-14

Finklädda djur flyttar in


Igår fick jag en stor leverans från England och idag har jag och S. hållit på med uppackning av varor. Även om jag vet vad jag har beställt, så blir det ändå lite Julaftonsstämning när man packar upp. Vissa saker är ännu finare än man minns när man valde ut dem hos leverantören.

Ett exempel idag var ett dörrstop/gossedjur som ser ut som en uggla (se bilden till höger), klädd i en röd sammetsväst av utsökt kvalité (m. vitprickig sidenkrage), som har ett par silverfärgade läsglasögon på näsan och en prickig sidennäsduk i bröstfickan. Vilka detaljer!

Jag hade egentligen inte tänkt att ha gossedjur i butiken - tycker att det kan blir för mycket leksaksaffär av det hela - men figurerna i denna kollektion kunde jag inte motstå. Det känns som om de är verkliga på något sätt. Vi har till och med skämtat med våra kunder att man får klara av ett lämplighetstest (som adoptivföräldrar) innan man får lov att köpa ett av våra djur. Bl a får man intyga att man inte tänker stänga in dem i mörka skåp och så får man lova att ta en liten pratstund med dem då och då - helst varje dag.

Vilket leder mina tankar till ett par från Orebro, Herr och Fru B, som brukar besöka butiken då och då, och är för övrigt bland de härligaste människor jag någonsin träffat - du vet sådana som man blir så glad för och får så mycket energi av att det räcker att man bara tänker på dem så får man ett stort leende på läpparna.

I alla fall, så har Herr och Fru B köpt ett antal gossedjur hos oss. Första gången de handlade så blev det en ekorre och en räv. Jag körde min vanliga uppmaning att ta bra hand om våra djur varpå Herr B försäkrade att gossedjur verkligen tas emot som riktiga familjmedlemmar hemma i Örebro.

Ett antal dagar senare får jag e-post från Herr B. Meddelandet innehåller följande bilder, med tillhörande rubriker:

Möte med några av husets nallar

Mr. Fielding hälsas välkommen av vår dotter
Mr. Fielding blir introducerad i familjens historia av Herr Bs nalle, som numera aldrig tar av sig vintertröjan

Miss Brown småpratar med Vera

Ibland tycker jag att jag har världens roligaste arbete! Förresten så är nog Herr Bs nalle min favorit.

Vi hörs! Ha en skön kväll.

Inga kommentarer: