2008-05-17

Ett toskanskt tak & älsklingsfåtöljer från England

Igår fick huset ett nytt tak på farstukvisten. På bilden här nedan kan du se hur väl det nya taket stämmer med det gamla taket på huset. Förklaringen är ganska enkel - vi hade tur som hittade fantastiska, gamla takpannor här på gården.

Egentligen var det meningen att andra gamla pannor skulle användas, men vid närmare inspektion visade det sig att de var i ganska dålig skick. Sedan, innan vi skulle börja jaga gamla takpannor på annat håll, hittade maken dessa riktigt, riktigt gamla pannor, uppe bland bjälkarna i en av ekonomibyggnaderna. Vi är lite Toskana-frälsta i familjen och det första vi tänkte på när vi tittade på pannorna var att de såg precis ut som pannorna på gamla hus i Toskana. Så nu har vi vårt alldeles egna toskanska tak!

Så här fina ser pannorna ut på baksidan (bild nedan). Man ser tydligt avtrycken från träformarna som pannorna formades i för hand.

Innan jag avsluar måste jag bara visa mina nya, älsklingsfåtöljer som jag har fått från England. Jag hittade dem på en inredningsmässa för över ett år sedan och blev helt betagen. Tydligen så blev halva Storbritanniens inredningsbutiksägare också betagna och inte förrän nu har jag lyckats ta mig fram i kön för att få leverans av dessa skönheter. Det var nästan lita kallaballik på mässan där de visades - alla ville provsitta och klämma på den och det var en ständig kö bara för att komma fram och titta!

Nu är jag bara så glad att de har kommit. Så här fina är dem:



Vänster: svulstiga kurvor Höger: fina, svarvade ben

Ursch vad sent det har blivit nu igen. Natti Natti!

4 kommentarer:

minigrisen sa...

Men vilka underbara fåtöljer! Förstår att du ville beställa dem. Ser att renoveringen går framåt, det är skönt. Vi väntar själva på att snickaren ska komma och gjuta vårt sovrumsgolv..

Sarah James Larsson sa...

De jobbigaste rummen att renovera (medan man bor kvar i huset) är köket, badrummet och sovrummet tycker jag. De två första kan man förstå av praktiska skäl, men sovrummet är lite speciellt, eller hur. Det blir mer en psykologisk påfrestning - man ser fram emot att det ska bli fint, men samtidigt är det förvånansvärt jobbigt att inte ha sin egna lilla vrå krypa in i. Hoppas det går bra med gjutningen i alla fall. Kram.

Familjen Andersson sa...

Aaahh vilka fåtöljer!

"Snodde" klockan från dig, jättekul ju!

/Teresia

Ägarinnan talar sa...

Hallå, vilka ursnygga fåtöljer, var har dom funnits hela mitt liv!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

kram Bitte