2008-05-19

Djupa tankar och höga bäddar

Idag dök minigrävaren upp igen. Det brukar signalera starten för ett nytt projekt. Nu gäller det trädgårdsförvandligen, del 1 av ungefär 2,999 delar.

Så här såg en del av trädgården ut runt 10-tiden imorse:

Och så här såg det ut runt 16-tiden (se den busige lilla minigrävaren längst bort mot muren):

Varför ska vi ha ännu fler odlingsbäddar kan man undra. Ja, egentligen är det någonting som vi började med förra året när de två första bäddar kom till (de som är rödmålade på bilden). Visserligen så tog några hemska djur kål på mina kålväxter (vitsigt, hehe!) men de övriga grönsakerna lyckades ganska bra. Det är en underbar känsla att gå ut och plocka sin egen middag i köksträdgården.

En väninna till mig, som bor borta i Grude (någon kanske känner igen sig!) varnade mig att grönsaksodling kan bli beroende framkallande...det stämmer.

Ursprungligen var det egentligen den här mannens fel, Hugh Fearnley-Whittingstall, känd från den omåttligt populära engelska TV-serie, River Cottage. Undrar varför de aldrig köpte in hans TV-program till Sverige? Den skulle vara hur populär som helst tror jag. Hur som helst så blev jag odlingsintresserad på grund av hans program och hans böcker.

Hugh Fearnley-Whittingstall, River Cottage


Sedan, en kväll förra året, bytte jag kanal på TV:n och hamnade mitt den här mannens program:

bild: Jamie at home

Så här fin var hans köksträdgård - och ja, han odlar i odlingsbäddar. Nästa morgon var jag igång, men insåg snart att jag inte skulle komma långt manuellt - därmed minigrävaren samt en liten armé av starka karlar.

bild: David Loftus/jamieoliver.com

Ifrån början ville jag gärna ha stodmurar av pil:

bild: bestgardening.com

bild: thewillowfarm.com

Men min armé av starka karlar tyckte inte att det var någon bra idé. De tyckte inte att det skulle hålla för så mycket tungt jord. Fast på bilden här nedan kan du se hur man använder flätad pil i England - för att hålla upp kullar!

bild: willowbankservices.co.uk

Fast så enkelt är det väl inte och bäddarna hos oss blev av ek (som tydligen ska hålla hur många år som helst - plankorna var tunga i alla fall. Tänkte att jag skulle bygga en del själv, men patetiskt nog klarade jag inte ens av att lyfta en planka!). I år blir det två lådor till, som jag ska plantera så fort de är klara. Påsarna med frö från underbara Runåbergs Fröer ligger redan och väntar.

Som pricken över i-et, hoppas jag kunna hitta några snygga knoppar (finials heter det på engelska) för att pryda hörnarna på varje låda, enligt bilden här nedan. Äntligen ett jobb som till och med jag borde kunna klara av alldeles själv.

bild: Robbie Caponetto, Cottage Living

Ha det gott. På återhörande. Kram.

1 kommentar:

Familjen Andersson sa...

Älskar Jamie, eller är det hans mat? Både och!

Här snickras det för fullt ppå odlingsbäddar.. Blev lite inspirerad av dina när jag råkade kika i dom förra året.. ;)
Varför ska jag krypa på backen och rensa ogräs?? NÄ, snart ska ni få se! Kommer på bloggen..bara åkaren behagar atts vänga förbi med matjorden nån dag...