2008-05-07

Det plankas i Alboga

Idag har det plankats och plankats på stora gaveln mot sjön. Det har varit ganska dramatiskt, med skylift och spikpistol som har låtit hela dagen. Samtidigt så har vi börjat med en av de 1.000 st målararbeten som finns i år. Idag var det grundmålning av alla vita snickerier, överallt på gården, förutom på huset, dvs. växtlådor, grindar och staket. Den mest otacksamma delen är väl när man får borsta bort den gamla, lösa färgen. Känns som om arbetet går baklänges på något sätt. Men inte får man fuska med underarbetet...

På tal om färg så åkte vi till Wibo Färg i Göteborg igår för att rådfråga vår nya färgexpert och beställa färg. Linoljefärg ska det vara på hela kåken - både fasaden och dekordelarna. Visserligen blir det ett himla målande (huset får målas minst tre gånger - hjälp!!), men sedan kommer färgen att hålla länge och inte minst så hjälper linoljan att hålla virket friskt.

Eller som de uttrycker det på Wibo Färgs hemsida: Till skillnad från de flesta moderna bindemedel väter linoljan in i underlaget, upphäver därmed kappilärkraften och förhindrar vatteninträngning. Det finns ingen färgtyp som skyddar träet bättre mot fuktskador än en linoljebaserad färg.

Med andra ord så bör inte bara färgen, utan hela fasaden hålla länge. Ingen "quick and dirty" här inte! Visst låter det otroligt förnuftigt och klokt, men jag bara VET att vi kommer att banna arbetet när vi står där, mitt i och hela huset ska målas ytterligare två gånger.

Vill du, trots mina varningar, ta en titt på utbudet hos Wibo Färg kan du besöka deras hemsida:
http://www.linoljefarg.se/meny-index.htm. Där hittar du massor av nyttig info om färg, dess historia, kemi - allt. Och så finns det en låååång, imponerande lista på referensobjekt (bl a vaktkurerna på Stockholms Slott - se bilden till höger från Wibo Färgs hemsida). Dessa snubbar kan sin färg helt enkelt. Vänliga och hjälpsamma Göteborgare är de också.

Och när jag ändå skriver om Wibo Färgs hemsida, så kan jag berätta att jag har hittat DAGENS ORD där. De hade faktiskt en hel lista med tänkbara kandidater som jag hade kunnat använda som dagens ord (titta själv - klicka på knappen "ordlista" på deras hemsida. Fast varför en del ord är på listan förstår jag inte riktigt om jag är 100% ärlig...animaliskt - något som tillhör djurriket. Ja, jag tackar ja). Inte visste jag, innan jag tittade där att det fanns ett ord som heter gardinbildning, men nu vet jag både att det existerar och att det betyder rinn som uppstår när man målat för flödigt med en tunn färg/olja/lack eller vid långsam tork och tunga pigment. Känns härligt att kunna lägga detta till mitt ordförråd.

Sist men inte minst så lämnar jag en bild som jag tog ikväll, som visar slutresultatet av dagens snickarslit. Kanske tycker du som jag att triangeln på övervåningen påminner om Frimuraren logon, som förekom flitigt i filmen National Treasure, men ännu är inte dekorationen färdig och jag tror/hoppas att klossarna som ska ansluta sig där inom kort kommer att göra stor skillnad.

Sov så gott.





Gaveln på sjösidan kl.21.00

Inga kommentarer: