2008-04-15

Svart som...

Idag har jag varit inlåst på lagret och packat upp massor av nya varor till butiken som har kommit från England. Därför har jag missat utvecklingen av butiksfasaden, men när jag gick ut för någon timme sedan för att fota entrésidan blev jag ganska förvånad. Vad svart det är och vad konstigt det ser ut utan några detaljer runt dörren och fönstren. Det blir som ett ansikte som man känner igen, fast ändå inte. Ungefär som om man tittade på sig själv i spegeln och såg att man var sig lik, fast utan ögonbryn och näsa!!

Jag vet att det ska bli ändring (till det bättre) redan imorgon när snickaren börjar sätta upp panelen, men jag känner mig nästan lite deppig när jag tittar på min lille butik i dess nuvarande skepnad. Döm själv:
Innan vi började med arbetet på entrésidan så plockade vi undan allting som har stått utanför så klart - bl a en gammal trädgårds bänk, en stor, gammal vatten kanna, några gjutjärnskrukor, m.m. Misstänker att avsaknaden av dessa detaljer också bidrar till det deppiga uttrycket huset har idag.

I vilket fall som helst så ser jag verkligen fram emot fortsättningen imorgon.

Tänkte att några av er som läser denna text kanske vill veta lite om vårt förarbete - eller vad man nu kan kalla det för.

Innan vi kör igång med renoveringsprojekt här på gården så brukar vi läsa på ordentligt om utformning, material, m.m. Vi kanske hittar några riktigt bra böcker med bilder på andra trähus och ofta gör vi besök för att titta närmare på intressanta byggnader för att få idéer och inspiration - ibland för att få klart att vissa saker INTE fungerar (!) Sedan är det dags att försöka förklara för Holgers Stugmaterial (där vi köper större delen av allt byggmaterial) och för vår snickare hur vi vill göra. Vid det här laget har min man lärt sig en hel del om byggteknik och material (vet inte om det här är projekt nr. 235, eller 1.235!), men dialogen med Holgers och snickaren är ovärderlig.

Ibland behöver man inte åka långt för att hitta intressanta detaljer på byggnader som man kan använda som inspiration. Dessa bilder tog jag i Borås för att komma ihåg hur fönsterutsmyckningen ser ut på Hemgården vid Södra busstorget samt på huset snett mittemot (f.d. Strömqvists Järn - kommer inte ihåg byggnadens riktiga namn):

Hemgården, Borås

Hemgården, Borås

fd. Strömqvists Järn, Borås

Ja, det var allting jag hade för idag. Nu ska jag ta mig ett långt, härligt bad, med badsalt, levandeljus och rubbet - hela kroppen känns mör efter allt slit på lagret.

Good night.

Inga kommentarer: