2008-04-24

Inte alls sur

I måndags var jag hos frissan och bläddrade i ett antal damtidningar, som är brukligt när man är hos frissan. Då insåg jag att Riksförbundet för Vinäger- och ättikatillverkare (eller någon liknande organ) måste ha vaknat därför att det fanns annonser överallt för vinäger/ättika. Jag har inte hunnit besöka hemsidan som annonsen syftade på (kommer inte ihåg webbadressen), som tydligen gav tips om alla tänkbara användningsområden för deras produkter, men däremot tycker jag att det är roligt att ättikaproducenterna börjat att kommunicera med allmänheten för att berätta mer om ättikans förträfflighet.

Jag blev själv varse om ättikans förlovade land i samband med kålbaggebekämpningen i min grönsaksland förra året (ett tips från Tua på Tua Cultura som är odlingsproffs), men det slutade inte där. Förutom kålväxterna blev även rosorna besprutade, sedan vandrade ättikaflaskan inomhus.

Kom nämligen ihåg att mormor alltid berättade att ättika (white distilled vinegar på engelska) var jättebra som mjukmedel i tvätten. Man häller bara en halv deciliter (eller ännu mindre) i facket för mjukmedel och vips så blir tvätten mjukare, samtidigt som ättikan hjälper att ta bort tvålrester. Testa det nästa gång du tvättar - jag lovar att det fungerar. Jag läste någonstans att ättikan också gör att färgade plagg håller sina färger längre.

Ättikan är också jättbra för att göra rent toan med. Du bara sprayar lite ättika på porslinet, låt det verka ett tag (lämna gärna över natten för bästa resultat) och sedan spola bort.

Jag använder ättika för att göra rent plåten på strykjärnet. Först blandar du en del ättika med den del salt, sedan gnider du blandningen på plåten med en tygtrasa. Plåten ska vara kall (kontakten ska INTE sitta inne) när du håller på. När du är klar torkar du av plåten med en ren, fuktig trasa.

Du kan även putsa fönster med ättika. Blanda en del ättika med en del varmt vatten, häll upp i en sprayflaska och använd som vanlig fönsterputs. Svårare än så är det inte.

Det finns en massa andra användningsområden för ättika - vill någon skicka in sina tips till mig, så lämnar jag gärna vidare på bloggen. Sist här får du en tips för frukosten...

Häll i en liten klunk ättika i vattnet när du ska koka ägg - då läcker inte äggen så lätt om de har fått sig en spricka.

Ha en bra dag...nu ska jag ut och städa butiken innan det är dags att öppna. Fick även nya, fina saker från Frankrike igår. Jag fortsätter nog med uppackningen under dagen.

1 kommentar:

Familjen Andersson sa...

Det med mjukmedel i tvätten är ju underbart! Tack för tipset!!!
Har letat efter "ersättning" för det..Tvättar gärna med tvättnötter och då känns det dumt att skölja tvätten med något syntetiskt. Det var ett fantastiskt bra tips!!

(Där ser man hur nyttigt det är med blogg :) )